Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym Urzędu Miasta (pływalnia, stadiony, korty). Przejęliśmy mienie po zlikwidowanej jednostce budżetowej, m.in. odpady po deskach.

Czy jako zakład budżetowy możemy sprzedać te odpady własnemu pracownikowi? Jakie dokumenty wystawiamy?

Odpowiedź

Pytanie dotyczy odpadów po deskach, jeżeli są to rzeczywiście odpady nie można dokonywać obrotu nimi w sposób swobodny i gospodarować nimi dowolnie niezależnie od tego czy dokonuje tego samorządowy zakład budżetowym czy inny podmiot prawa.


Zasady gospodarki odpadami określa odrębna ustawa o odpadach - dalej u.o.o., która reguluje istotne ze względów społecznych i gospodarczych kwestie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.

Zauważyć również należy, iż w myśl art. 3 ust. 1 ustawa o odpadach, odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. W poz. 1 załącznika nr 1 ustawa o odpadach ustawodawca wymienił pozostałości z produkcji lub konsumpcji, niewymienione w pozostałych kategoriach i jest to kategoria bardzo szeroka.@page_break@

Przez posiadacza odpadów rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną), z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów. Samorządowy zakład budżetowy też jest więc posiadaczem odpadów.

Posiadacz odpadów jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.

Posiadacz odpadów jest obowiązany w pierwszej kolejności do poddania ich odzyskowi, a jeżeli z przyczyn technologicznych jest on niemożliwy lub nie jest uzasadniony z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych, to odpady te należy unieszkodliwiać w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.

Odpady, których nie udało się poddać odzyskowi, powinny być tak unieszkodliwiane, aby składowane były wyłącznie te odpady, których unieszkodliwienie w inny sposób było niemożliwe z przyczyn technologicznych lub nieuzasadnione z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych.

Zgodnie z przepisem art. 79b ust. 2 ustawa o odpadach. jeżeli posiadacz odpadów lub transportujący odpady pozbywa się odpadów wbrew przepisom dotyczącym gospodarowania odpadami lub przekazuje je podmiotom, które nie uzyskały wymaganych zezwoleń, chyba że posiadanie zezwolenia nie było wymagane podlega karze pieniężnej w wysokości 10.000 zł. Jest to wykroczenie, a odpowiadać może kierujący jednostką (zakładem). Mając na uwadze wskazane przepisy nie jest zasadne zbywanie odpadów w sposób wskazany w pytaniu chyba, że pracownik jest podmiotem uprawnionym do nabywania i przeroby odpadów.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.)