Podczas obrad rady gminy, radni podjęli uchwałę dotyczącą zakazu rejestracji obrazu z obrad sesji rady gminy. Na uchwałę została wniesiona skarga. Strona skarżąca podkreśliła, że prawo dostępu do informacji publicznych jest jednym z nadrzędnych praw zagwarantowanych obywatelom w konstytucji. Zgodnie z art. 61 ustawy zasadniczej , każdy ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej, w tym również organów samorządu terytorialnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrując skargę podkreślił, iż zgodnie z art. 61 Konstytucji prawo do informacji może być realizowane w różnych formach, choć niespornym jest, że Konstytucja wymienia tylko najważniejsze z nich, co nie wyczerpuje ich pełnego katalogu. WSA wskazał, że skoro katalog form dostępu do informacji nie ma charakteru zamkniętego, zasadny jest wniosek, iż przez pojęcie szeroko rozumianego prawa do informacji należy rozumieć także prawo obywatela do rejestracji obrazu z obrad kolegialnych organów władzy pochodzących z powszechnych wyborów. W ocenie WSA pojęcie wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji użyte w art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym , podobnie jak i pojęcie dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej, użyte w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) należy interpretować szeroko. Oznacza to tylko możliwość bycia obecnym podczas obrad rady gminy, czy też posiedzeń jej komisji, ale także w kontekście art. 61 ust. 2 Konstytucji RP , jako prawo obywatela do rejestracji dźwięku lub obrazu z obrad rady gminy i posiedzeń jej komisji. Taki wniosek jest zasady tym bardziej, gdy zakazu rejestrowania przebiegu posiedzenia organu kolegialnego w jednostce samorządu terytorialnego nie wyklucza jego regulamin, czy statut. Równocześnie należy pamiętać, że ograniczenie dostępu do posiedzeń organów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do nieuzasadnionego zapewnienia dostępu tylko wybranym podmiotom.

WSA stwierdził, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa.

Przydatne materiały:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

Pobierz orzeczenie:
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. akt II SA/Łd 89/08.doc