Pytanie:
W miejscowościach na terenie gminy obowiązuje pobór opłaty miejscowej. W jednej z tych miejscowości działa Polskie Towarzystwo Holozoficzne. Towarzystwo to we wpisie swojej działalności ma zapis PKD - miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.

Towarzystwo nie chce podpisać umowy-zlecenia na pobór opłaty miejscowej od osób przebywających ww. ośrodku. Twierdzi, iż na terenie ośrodka przebywają jedynie członkowie stowarzyszenia na bazie wolontariatu oraz osoby zamierzające zostać takimi członkami w celu prowadzenia działalności statutowej i nie świadczy usług hotelowych osobom z zewnątrz. Nadmienić należy, iż osoby przyjeżdżające do tego ośrodka są osobami z innych miejscowości. Statut ww. stowarzyszenia określa cele statutowe tj. organizowanie wykładów, kursów i seminariów.

Czy w związku z powyższym powinna być pobierana opłata miejscowa zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od osób przebywających na terenie tego ośrodka tj. PTH?

Odpowiedź:
Obowiązek uiszczenia opłaty miejscowej zależy od celu, w jakim przyjeżdżają do danej miejscowości goście, nie zaś od rodzaju prowadzonej działalności przez podmiot ich goszczący.

Uzasadnienie:
Opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach o szczególnym statusie (art. 17 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 716 - dalej u.p.o.l.).

Wyłączone z tej opłaty zostały jednak osoby należące do personelu dyplomatycznego pod warunkiem wzajemności, przebywający w szpitalach, niewidomi i ich przewodnicy, podatnicy podatku od nieruchomości oraz zorganizowane grupy dzieci i młodzieży (art. 17 ust. 2 u.p.o.l.). Rada gminy może w drodze uchwały ustalić inne jeszcze zwolnienia przedmiotowe (art. 19 pkt 3 u.p.o.l.). Przepis nie uzależnia obowiązku poboru tej opłaty od formy prawnej czy zapisów statutowych goszczących te osoby podmiotów. Nie jest również istotne, czy zapewniający pobyt świadczy swe usługi osobom z zewnątrz, czy w jakiś sposób z nimi związanych.

Przesłanką powstania obowiązku podatkowego z tytułu opłaty miejscowej jest cel pobytu gości stowarzyszenia. Każdorazowo należy zbadać, czy przebywają oni w celach turystycznych, wypoczynkowych czy szkoleniowych. Proszę zauważyć, że nie będzie taką działalnością pobyt np. osób pełniących funkcję organów stowarzyszenia w takim charakterze czy organizacja zebrania członków stowarzyszenia. Jeżeli zaś stowarzyszenie zorganizuje szkolenie, choćby tylko dla swoich członków, w ramach swych celów statutowych, powstanie wówczas obowiązek uiszczenia opłaty miejscowej. Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku organizacji pobytu turystyczno - wypoczynkowego.

Wskazane przesłanki powinny być zbadane indywidualnie dla każdego przypadku przez organ wykonawczy gminy - wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Organy te są organami podatkowymi w zakresie opłaty miejscowej (art. 1c u.p.o.l.).
Nie sposób przy tym zmusić stowarzyszenie do podjęcia się inkasa przedmiotowej opłaty w drodze umowy zlecenia. Proszę zauważyć, że to rada gminy zarządza pobór opłat w drodze inkasa oraz określa inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso (art. 19 pkt 2 u.p.o.l.).

Stosunek między inkasentem a gminą ma charakter administracyjny, publicznoprawny, nie stanowi zatem umowy zlecenia w rozumieniu przepisów ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Obowiązki zaś i prawa inkasenta regulowane są nie przepisami k.c. czy umowy, ale ustawy z dnia 29 sierpnia 1998 r. Ordynacja podatkowa.
Wymagana jest jednak zgoda stowarzyszenia by zostać takim inkasentem wyznaczonym, ustawa podatkowa nie przewiduje bowiem obowiązku podjęcia się funkcji inkasenta.

Podsumowując, w celu ustalenia, czy opłata miejscowa jest należna, należy każdorazowo badać cele, w jakich przybywają poszczególni goście stowarzyszenia. Dla powierzenia zaś stowarzyszeniu funkcji inkasenta konieczna jest jego zgoda oraz odpowiednia uchwała rady gminy.

W przypadku wątpliwości, jeśli stowarzyszenie podejmie się funkcji inkasenta, będzie mogło wystąpić o wiążącą interpretację podatkową do wójta, burmistrza czy prezydenta miasta w zakresie przesłanek pobierania opłaty (art. 14j § 1 o.p.) w zakresie inkasa opłaty miejscowej.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów