Sprawa dotyczyła wójta, który został wezwany do złożenia oświadczenia majątkowego w dodatkowym terminie. Pismo było dostarczone do urzędu gminy, w którym odebrał je upoważniony pracownik.

Wójt uznał, iż dostarczenie tego typu pisma na adres urzędu i odebranie go przez upoważnionego pracownika było nieprawidłowe.

NSA nie zgodził się z taką argumentacją.

Sąd zwrócił uwagę, iż miejscem pracy wójta jest cała gmina a urząd gminy jest jedynie jego aparatem pomocniczym a nie miejscem pracy.

Wezwanie było adresowane imiennie do wójta, z zaznaczeniem jego funkcji, a odebrał je upoważniony pracownik urzędu.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Dostarczenie wezwania miało zatem miejsce tyle że skuteczne stało się ono dopiero wtedy gdy wójt miał realną możliwość zapoznania się z nim, a nie w dniu gdy odebrał je pracownik.

Sąd podkreślił, iż w sytuacji gdy kwestie sposobu dostarczenia wójtowi przedmiotowego wezwania do złożenia oświadczenia majątkowego w dodatkowym terminie nie są ustawowo określone, dostarczenie wezwania może nastąpić na adres urzędu gminy, bezpośrednio na ręce wójta lub upoważnionego do odbioru jego korespondencji pracownika ale także na adres domowy z tym, że musi ono być skuteczne.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 12 sierpnia 2016 r., sygn. akt II OSK 1237/16, prawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów