Rada gminy zmieniła uchwałę w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy.

Wprowadziła wśród form konsultacji - kartę konsultacyjną, na której osoby biorące udział w konsultacjach społecznych miały podać swoje dane osobowe.

Jedna z mieszkanek gminy zaskarżyła uchwałę.

Jej zdaniem organy władzy publicznej nie mogą bez podstawy prawnej, wyrażonej w ustawie, gromadzić informacji, odnośnie jej stanowiska w sprawie zmiany statusu gminy.

NSA zgodził się, iż uchwała została wydana z naruszeniem prawa.

Sąd przypomniał, iż istotą konsultacji jest uzyskanie obrazu poglądów mieszkańców danej wspólnoty samorządowej, a nie indywidualnych jednostek.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Instytucja konsultacji jest faktem społecznym o możliwie największej doniosłości politycznej nie tylko ze względu na wymaganie reprezentatywności, lecz także ze względu na rangę i doniosłość polityczną wypowiedzi osób konsultowanych.

Sąd podkreślił, iż w procedurze konsultacji społecznych ustawodawca wprawdzie nie nakazuje expressis verbis zachowania wymogu tajności, niemniej jednak każdy mieszkaniec gminy powinien mieć zagwarantowane, że będzie podejmował decyzję w takich warunkach technicznych i politycznych, które umożliwią mu nieskrępowane prawo do jej podjęcia, i że jego decyzja nie będzie ustalona i ujawniona.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 5 listopada 2015 r., sygn. akt II OSK 518/14, prawomocny 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami