Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. wprowadziła znaczące zmiany również w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o rachunkowości.

Przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1045) wprowadziła regulacje ułatwiające jednostkom samorządu terytorialnego prowadzenie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych. Przepisy powołanej ustawy umożliwiają prowadzenie wspólnej obsługi przez urząd gminy, inną jednostkę organizacyjną gminy, jednostkę organizacyjną związku międzygminnego albo jednostkę organizacyjną związku powiatowo-gminnego. Ustawodawca zastrzega jednak, w dodawanym art. 10c ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), dalej: u.s.g., że zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie. Oznacza to, że tylko dyrektorzy szkół i placówek oświatowych mają prawo dysponowania środkami określonymi w planie finansowym i dokonywania wydatków. Jednostki obsługujące mogą przejmować zadania z zakresu rachunkowości. W takiej sytuacji są one przejmowane w całości. Świadczy o tym zapis dodawanego art. 10c ust. 2 u.s.g., zgodnie z którym, w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości. Oznacza to, że zadań tych nie można rozdzielać. W przypadku przekazania zadań z zakresu rachunkowości – przekazywane są zadania z zakresu sprawozdawczości. W przypadku powierzenia zadań - uważam, że sprawozdania powinny być wykonywane odrębnie dla każdej jednostki – przez jednostkę obsługującą.

Należy podkreślić, że zmiany dotknęły również przepis art. 53 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) - dalej: u.f.p. Zgodnie z dodanym ust. 3, kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą.

Z uzasadnienia projektu zmian wynika, że wprowadzone rozwiązanie stanowi novum normatywne. Z uzasadnienia wynika ponadto, że zwrot „gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość” odpowiada zasadzie, iż w ramy gospodarki finansowej nie wchodzą zadania z zakresu rachunkowości. Ustawa o rachunkowości bowiem osobno reguluje zasady odpowiedzialności za wykonywania obowiązków rachunkowych. Obowiązki sprawozdawcze dotyczą zaś, tak kwestii z zakresu gospodarki finansowej, jak i rachunkowości. Odpowiedzialność z tytułu realizacji tych obowiązków będzie zależna od tego, czy ich źródłem będzie ustawa o finansach publicznych czy też ustawa o rachunkowości. W świetle powyższych uregulowań należy uznać, że sprawozdania, zarówno finansowe jak i budżetowe, powinny być podpisywane przez kierownika jednostki obsługującej – w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą. W każdym przypadku sprawozdanie powinien również podpisać główny księgowy jednostki obsługującej.