Czy w komunalnym zakładzie budżetowym obowiązuje nowa instrukcja kancelaryjna obowiązująca od 1 stycznia 2011 r.?
Odpowiedź

W komunalnym zakładzie budżetowym obowiązuje nowa instrukcja kancelaryjna, gdyż zakład można zaliczyć do grupy "urzędów obsługujących organy gminy".

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67) - dalej r.i.k. przepisy tego rozporządzenia obowiązują organy gminy i związków międzygminnych, powiatu, samorządu województwa i zespolonej administracji rządowej w województwie, a także urzędy obsługujące te organy. Komunalny zakład budżetowy, jako jednostka budżetowa gminy (miasta) zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych nie posiada osobowości prawnej i działa w imieniu miasta lub gminy, która go zorganizowała. Tym samym można go zaliczyć do kategorii urzędów obsługujących jednostkę samorządową, a więc instrukcja kancelaryjna określona w r.i.k. ma także do tego zakładu zastosowanie.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67)