TAK. W wykazie wydatków niewygasających z końcem roku budżetowego można ująć niezrealizowane kwoty wydatków finansowanych z pomocy finansowej od innej jednostki samorządu terytorialnego, ale pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich zapisów do umowy regulującej zasady udzielenie tej pomocy.

W myśl art. 220 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm. – u.f.p.) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Zasady udzielenia pomocy określa się w umowie. Pomoc finansowa jest udzielana w formie dotacji, więc mają do niej zastosowania zasady rozliczania dotacji.

Zgodnie z art. 251 ust. 1 u.f.p. dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku. Jednak ustęp 2 tego przepisu stanowi, iż w przypadku podjęcia uchwały o ustaleniu wykazu wydatków niewygasających, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale. Nie ma zaś wątpliwości, że ta zasada dotyczy także dotacji przekazanych jednostce samorządu terytorialnego jako pomoc finansowa.

Konieczne jest jednak wprowadzenie odpowiedniego zapisu w umowie o udzieleniu pomocy finansowej. Jeżeli umowa przewiduje wydatkowanie pomocy finansowej do końca roku budżetowego, to beneficjent pomocy finansowej nie może samodzielnie zmienić tego terminu. Najpierw należy zmienić umowę o udzieleniu pomocy finansowej i ustalić w niej termin jej wykorzystania przekraczający rok budżetowy (nie dalej niż do 30 czerwca kolejnego roku). Następnie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, która otrzymała pomoc finansową musi ująć wydatek w wykazie wydatków niewygasających, stosownie do art. 263 u.f.p.
Organ stanowiący może w wykazie wydatków niewygasających ująć każdy wydatek budżetowy, nie ma tu żadnych ograniczeń przedmiotowych ani podmiotowych. W szczególności wykaz taki nie musi się ograniczać tylko do wydatków wskazanych w art. 263 ust. 4 u.f.p. – por. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 kwietnia 2013 r., I SA/Rz 285/13.