WIOŚ wykonał pomiary hałasu poza zakładem X, w wyniku których stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. W trakcie przeprowadzania procedury wydawania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu przedmiotowy zakład podjął działania mające na celu wyciszenie źródła hałasu. Następnie zlecił akredytowanemu laboratorium wykonanie pomiaru hałasu w tym samym punkcie, w którym stwierdzono przekroczenia..


Czy w opisanej sytuacji starosta musi wydać decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu? Czy starosta może odstąpić od wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, jeżeli tak to jaką podstawę prawna powinno się zastosować?
 

Odpowiedź:

Z art. 115a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. wynika, że aby organ mógł stwierdzić przekroczenia, powinien korzystać wyników własnych pomiarów (należy tu również rozumieć pomiary wykonane na zlecenie organu ochrony środowiska, w danym przypadku starosty), pomiarów WIOŚ oraz pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia. Przyjmując ww. zapisy wprost do oceny warunków akustycznych na etapie wydawania decyzji o dopuszczalnych poziomach hałasu, inne wyniki pomiarów nie powinny być uwzględniane.


Pytanie nie zawiera informacji, czy organ zobowiązał podmiot do wykonania pomiarów, czy też podmiot wykonał je z własnej inicjatywy.

Organ w oparciu o art. 115a p.o.ś. podejmuje niezależne rozstrzygniecie, stwierdzając lub nie przekroczenia dopuszczalnego poziomy hałasu. Jeżeli stwierdza przekroczenia, to wydaje decyzję o dopuszczalnych poziomach hałasu, jeżeli nie stwierdza przekroczeń, to decyzji nie wydaje.

Moim zdaniem, przedstawione przez zakład wyniki pomiarów, pomimo że zostały wykonane przez laboratorium akredytowane, nie powinny być rozstrzygające w postępowaniu prowadzonym przez starostę w sprawie wydania decyzji o dopuszczalnych poziomach hałasu, ponieważ nie mieszczą się one w pojęciu "pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez WIOŚ lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia". Starosta powinien uzyskać dodatkowe dowody w sprawie, np. kolejne pomiary potwierdzające skuteczność działań podmiotu lub wykluczające (może być to przegląd ekologiczny, do którego przedłożenia organ ochrony środowiska może zakład zobowiązać).

Jeżeli organ uzna, że nie stwierdza przekroczeń postępowanie, umorzy jako bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.

Osobiście uważam, że lepiej jest decyzję wydać, ponieważ umożliwia ona organom ochrony środowiska oraz WIOŚ nadzór nad zakładem, natomiast nie nakłada dodatkowych obowiązków (może poza obowiązkiem automonitoringu raz na dwa lata).