WSA oddalił skargę na decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, utrzymującą w mocy decyzję powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, którą to decyzją organ I instancji nakazał skarżącym rozbiórkę drewnianej werandy oraz ścian wykonanych z pustaka. Skarżący wnieśli skargę, żądając wydania orzeczenia o wstrzymaniu wykonania decyzji powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.

NSA rozpatrując skargę stwierdził, iż zgodnie z treścią art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego złożenia wniosku do sądu. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach w sprawie.

NSA podkreślił, iż z konstrukcji powyższego przepisu przede wszystkim wyłaniają się dwie podstawowe dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy zasady. Po pierwsze, postępowanie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji jest postępowaniem prowadzonym na wniosek skarżącego, a więc Sąd nie jest uprawniony do działania z urzędu, a jedynie w zakresie, na jaki wskazuje skarżący w treści tego wniosku. Nie jest dopuszczalna, zatem samodzielna konkretyzacja rzeczywistej woli autora wniosku przez Sąd. Po drugie, postępowanie to dotyczy, co do zasady możliwości wstrzymania zaskarżonej do sądu decyzji, co nie wyklucza jednak możliwości wstrzymania również i innych aktów wydanych w granicach tej samej sprawy. Wskazuje na to wyraźnie ww. przepis zgodnie, z którym sąd może wstrzymać na wniosek skarżącego akty lub czynności, o których mowa w § 1 tego przepisu. Dopiero, więc gdy zaistnieją podstawy do wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji, sąd może, na podstawie art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  wstrzymać wykonanie także decyzji wydanych w innych postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy. Nie jest możliwe wstrzymanie wykonania decyzji wydanej w innym postępowaniu w granicach tej samej sprawy, nie jest również możliwe wstrzymanie wykonania decyzji organu I instancji, jeżeli z uwagi na brak wniosku skarżących, sąd nie może wpierw wstrzymać wykonania zaskarżonej decyzji organu II instancji. NSA podkreślił, że wniosek skarżących nie mógł zostać uwzględniony już z tego względu, że dotyczył on wstrzymania decyzji powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, a więc decyzji organu I instancji. Ponieważ wniosek ten został złożony osobiście przez skarżących, kierując się normą art. 6 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi NSA zwrócił się do pełnomocnika skarżących o sprecyzowanie tego wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma. Jednakże pełnomocnik ani w wyznaczonym terminie, ani do dnia wydania niniejszego postanowienia, nie skonkretyzowała wniosku skarżących z dnia 4 sierpnia 2010 r., co uniemożliwiało ocenę wystąpienia niebezpieczeństw z art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i w konsekwencji skutkowało koniecznością oddalenia wniosku.

Niezależnie od powyższego stwierdzić trzeba, iż rozpoznawany wniosek został złożony już po wyroku Sądu I instancji, a strona nie wskazała na istnienie żadnych takich okoliczności, które wskazywałyby na zaistnienie podstaw przewidzianych w art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi , a które winny być uwzględnione przez NSA jeszcze przed rozpoznaniem wniesionej kasacji.

Przydatne materiały:
Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.)