Czy pracownik jednostki samorządowej musi złożyć wniosek o wypłatę nagrody jubileuszowej?

Na podstawie jakich przepisów?

Odpowiedź

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem przysługującym pracownikowi z mocy prawa i co do zasady nie ma potrzeby składania przez pracowników wniosków o jej wypłatę. Niedopuszczalnym jest uzależnianie wypłaty nagród jubileuszowych od złożenia takich wniosków.

Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W myśl zaś § 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) – dalej r.w.p.s. nagrodę jubileuszową wypłaca się niezwłocznie po nabyciu przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody. Z przepisów tych wynika zatem, że rzeczą pracodawcy jest określić uprawnienie do nagrody jubileuszowej pracownika, obliczyć i wypłacić tą nagrodę w sposób prawidłowy. Zbędne jest więc składanie wniosków przez pracownika, chyba że ten dostarczy dokumenty wskazujące na uprawnienie do nagrody wyższego rzędu i wraz z nimi może złożyć też stosowny wniosek o wypłatę takiej nagrody. Wniosek taki może być też złożony przez pracownika, który uznał, że nagroda została mu naliczona nieprawidłowo.

W "normalnych" wypadkach, gdy nie ma wątpliwości co do wysokości nagrody, zbędne jest składanie przez pracowników wniosków o wypłatę nagrody, a zwłaszcza niedopuszczalne jest uzależniania wypłat tych nagród od złożenia takowych wniosków. Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i r.w.p.s. nie przewidują takiej konieczności (składania wniosków), a postanowienia regulaminowe wprowadzające taki obowiązek należy uznać za sprzeczne z ustawą i przez to naruszające prawo poprzez przekroczenie kompetencji do wydawania określonych przepisów (art. 39 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych dopuszcza określenie w regulaminie wynagradzania warunków przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród, ale innych niż nagroda jubileuszowa).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)