Zmianę taką przewiduje przyjęty 20 lutego br. przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Jak podkreśla resort infrastruktury, który przygotowałprojekt, zaproponowano w nim rozwiązania, które dostosowują polskie prawo do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego. Przewidziano także regulacje, które wynikają z dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem i stosowaniem przepisów tej ustawy oraz ustawy o transporcie kolejowym. Wprowadzono rozwiązania, które spełniają oczekiwania Komisji Europejskiej związane z trwającą notyfikacją pomocy publicznej, udzielonej spółce "Przewozy Regionalne" sp. z o.o. w 2015 r. na restrukturyzację.

Teraz z wolnej ręki, potem normalnie
Po 24 grudnia 2023 r. bezpośrednie udzielanie zamówień możliwe będzie tylko w przypadkach wyszczególnionych w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007. Ustawa zobowiąże organizatora publicznego transportu zbiorowego do udostępniania zainteresowanym podmiotom informacji istotnych do przygotowania oferty, w tym informacji dotyczących specyfikacji infrastruktury. W rezultacie zarządcy infrastruktury kolejowej będą wspierać organizatora publicznego transportu zbiorowego w pozyskiwaniu wszystkich ważnych danych dotyczących specyfikacji infrastruktury.

Nowelizacja nałoży też obowiązki sprawozdawcze na związki powiatowo-gminne, związki metropolitalne i marszałków województw jako organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Jednocześnie poszerzono zakres informacji sprawozdawczych przekazywanych przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego marszałkowi województwa, który musi przygotowywać corocznie informację zbiorczą na temat publicznego transportu zbiorowego z podziałem na transport: autobusowy i kolejowy.

  Zamówienia publiczne - nowe zasady >>

Przepisy mają służyć otwarciu polskiego rynku kolejowych przewozów wojewódzkich, które mają ograniczyć zakłócenia konkurencji w związku z notyfikacją w KE pomocy publicznej na restrukturyzację udzieloną spółce "Przewozy Regionalne" sp. z o.o.

Umowy o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego, w odniesieniu do pasażerskich przewozów wojewódzkich w transporcie kolejowym, zawarte z operatorem wybranym w trybie bezpośrednim wskazanym w ustawie – wygasną 14 grudnia 2030 r.

W przypadku wojewódzkich przewozów pasażerskich nie będzie można stosować niektórych wyłączeń od ogólnej zasady konkurencyjnego przyznawania umów. Oznacza to, że bezpośrednie zawieranie umów odnoszących się do wojewódzkich przewozów pasażerskich będzie możliwe tylko w ściśle wskazanych przypadkach.

Nowa definicja transportu kolejowego
Projekt proponuje doprecyzowanie definicji „transportu kolejowego” w celu zapewnienia spójności z przepisami ustawy o transporcie kolejowym. Dodany ma być przepis umożliwiający zawarcie jednej umowy o świadczenie usług publicznych (dotyczących kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych) w przypadku powierzenia ich wykonywania temu samemu operatorowi. Pozwoli to ministrowi ds. transportu, jako organizatorowi przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych, zawierać jedną umowę o świadczenie usług. Dzięki takiemu rozwiązaniu oferta przewozowa będzie spójna, a środki budżetowe wydatkowane na dofinansowanie wskazanych przewozów zostaną racjonalnie i efektywnie wykorzystane.

Nowe regulacje – co do zasady – mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenie (UE) 2016/2338 obowiązuje od 24 grudnia 2017 r.