Większa efektywność ma być osiągnięta dzięki zmianie proporcji wysokości dotacji celowej oraz udziału środków własnych jednostek samorządu terytorialnego w kosztach realizacji zadań polegających na przebudowie, budowie lub remontach dróg powiatowych i gminnych.

Zmniejszenie udziału dotacji celowej w kosztach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z 50 % do 30 % oznaczać będzie proporcjonalny przyrost wartości zadań inwestycyjno – remontowych w stosunku do kwoty środków budżetu państwa przeznaczonych na ich dofinansowanie.

Projektowane zmiany mają również na celu ujednoznacznienie i doprecyzowanie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. Nr 53, poz. 435). Służy temu w szczególności wyraźne określenie otwartego charakteru zawartego w nim katalogu kryteriów oceny wniosków o dofinansowanie, który mogą uzupełniać dodatkowe kryteria określone w programie wieloletnim.

Projekt przewiduje także rezygnację z zapisu zakładającego niezmienność zadeklarowanego we wniosku terminu realizacji zadania, jako nadmiernie krępującego swobodę stron umowy o udzielenie dotacji.

Opracowanie: Wojciech Kowalski, RPE WKP
www.mswia.gov.pl, stan z dnia 29 lipca 2011 r.