Jak podkreśla resort, nieważny dowód osobisty nie spełnia swoich funkcji, a więc nie potwierdza naszej tożsamości i obywatelstwa. W efekcie, taki dokument jest bezużyteczny w obrocie prawnym, ponieważ nie można się nim posługiwać - obywatele nie załatwią przy jego użyciu żadnych spraw w urzędzie czy na poczcie. Z danych ministerstwa wynika, że w samym tylko pierwszym kwartale 2018 r. upływa termin ważności dowodów kolejnego miliona osób np. w samym styczniu to prawie 63 tys. osób na Mazowszu, 55 tys. na Śląsku czy 50 tys. w Wielkopolsce.

W związku z powyższym, MSWiA apeluje o sprawdzenie ważności dowodów osobistych. W przypadku gdy dokument jest nieważny lub wkrótce upływa termin jego ważności trzeba złożyć wniosek o nowy dowód. Resort przypomina także, że dowód osobisty jest wydawany bezpłatnie, a wniosek o jego wydanie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub miasta na terytorium Polski. Ministerstwo dodaje, że podanie o nowy dowód można też złożyć elektronicznie. Na platformie Obywatel (obywatel.gov.pl/) działa bowiem centralna usługa, dzięki której można załatwić sprawę związaną ze złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego.

(www.mswia.gov.pl)

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów