WKP: Tym, którzy jeszcze nie wiedzą, proszę wyjaśnić hasło i znaczenie gwiazdek w logo marki miasta.


Ryszard Grobelny: Ideą kampanii, która ruszyła w 2009 r, było zaznajomienie mieszkańców Poznania z gwiazdką jako symbolem poznańskiego know-how, czyli poznańskiej skuteczności, poznańskiego stylu działania z sukcesem. To poznańskie know-how przejawia się w różnych przedsięwzięciach miasta, szczególnie w tych, w których Poznań jest liderem. Przykładem z ostatnich miesięcy jest umowa na budowę spalarni odpadów, która będzie największą tego typu inwestycją w Polsce i zostanie zrealizowana w ramach Partnerstwa Publiczno- -Prywatnego. Zgodnie z umową, SITA Zielona Energia zrealizuje nowoczesną instalację termicznego przekształcania odpadów komunalnych o wydajności 210 tys. ton rocznie, która rozpocznie pracę w 2016 r. i pozwoli miastu na realizację strategii gospodarki odpadami komunalnymi. Koszt budowy szacowany jest na ponad 725 mln zł i będzie sfinansowany przez SITA Zielona Energia oraz konsorcjum trzech banków – Pekao SA, PKO BP i B anku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto umowa PPP daje miastu możliwość zastąpienia części prywatnego finansowania przez środki unijne, co w efekcie może zmniejszyć koszt projektu dla Poznania i jego mieszkańców.

Wzmocnienie wizerunku to dziś normalne działania miast. A czy udaje się nam wygrać z konkurencją, to już oceniają specjaliści. Poznań, jako jedyne miasto w Polsce, trzeci raz z rzędu otrzymał tytuł Superbrand. Przyznaje go organizacja The Superbrands Ltd. Działająca w 85 krajach świata. Jej celem jest nagradzanie marek, które osiągnęły pozytywny wizerunek i trwałą przewagę nad konkurencją.


WKP: Na co stawia Poznań na najbliższe lata?

RG: Nasze najważniejsze wyzwania mają wspólny horyzont – dalszy wzrost jakości życia w mieście. Z jednej strony musimy dokończyć wielkie i ważne inwestycje (niektóre w jakiś sposób związane z Euro 2012), m.in. długo oczekiwany Poznański Szybki Tramwaj na Dworzec Zachodni, nowy dworzec autobusowy czy remont ronda Kaponiera. Poza tym takie projekty jak ITS (system wspomagania zarządzania ruchem) czy PEKA (Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna). Z drugiej musimy przygotować się na nową perspektywę unijną. To kolejne rozdanie pieniędzy, które zmieniają nasze miasto, ma się znacznie różnić od poprzednich. Inne priorytety i inny sposób pozyskania wsparcia z UE to wielkie wyzwanie i już się do niego przygotowujemy.


WKP: Poznań dla biznesu? Poznań dla inwestorów?

RG: Poznań to m iasto przedsiębiorczości. Akademickość, liczba firm na mieszkańca, wysoce wykwalifikowana kadra, infrastruktura, działania w dziedzinie promocji oraz obsługi inwestorów i inne cechy sprawiają, że nasza oferta dla inwestorów jest postrzegana jako dobra, magnetyczna. Jak magnez przyciągamy to, co w gospodarce najważniejsze – nowe miejsca pracy. Służą do tego różne projekty, jak np. Poznańskie Dni Przedsiębiorczości czy kampania Poznań daje pracę w ramach Konsorcjum Marki Poznań – projektu zrzeszającego znane i godne zaufania marki funkcjonujące na terenie Metropolii Poznań, kojarzące się z Poznaniem i będące partnerami miasta. Są wśród nich marki światowe, jak Volkswagen, Nivea, Solaris, Lisner, Bridgestone, oraz liczne krajowe, jak APART, Piotr i Paweł, W. KRUK, Allegro, Solar, Komputronik czy Stary Browar. Przykładów mamy sporo i pracujemy nad kolejnymi inicjatywami.