Rada miejska uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów złoża gazu ziemnego. Wojewoda, dokonując analizy przedmiotowej uchwały stwierdził, że § 6 ust. 1 pkt 2 oraz § 9 pkt 3 ocenianej uchwały zostały podjęte z rażącym naruszeniem art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121 poz. 1266 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem ww. artykułu ochrona gruntów leśnych polega na ograniczaniu przeznaczenia ich na cele nieleśne lub nierolnicze. W związku z powyższym zdaniem Wojewody dopuszczenie lokalizacji sieci infrastruktury technicznej oraz urządzeń infrastruktury technicznej na terenach leśnych stanowi istotne naruszenie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a tym samym zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ponadto organ nadzoru stwierdził także, że umieszczenie na rysunku planu informacji dotyczących jednostki projektowej, która wykonała projekt planu zagospodarowania przestrzennego jest niezgodne z wymogami § 7 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164 poz. 1587). Stosownie bowiem do § 12 pkt 20 w/w rozporządzenia informacja o składzie zespołu autorskiego projektu planu winna znajdować się w sporządzonej dokumentacji prac planistycznych. Wojewoda podkreślił, iż kwestionowana uchwała jest aktem prawa miejscowego, który to podlega szczególnym rygorom prawnym, ponieważ jego regulacje dotyczą różnych podmiotów, a w związku z tym zapisy takiej uchwały winny być zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz z zasadami sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Kwestionowana uchwała jest aktem prawa miejscowego, który podlega szczególnym rygorom prawnym, ponieważ jego regulacje dotyczą różnych podmiotów, a w związku z tym zapisy takiej uchwały winny być zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz z zasadami sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Organ zauważył, iż zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym naruszenie zasad studium lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie, powodują nieważność uchwały rady gminy w całości lub w części. Z powodu wskazanych wyżej naruszeń przepisów prawa, Wojewoda stwierdził w części nieważności uchwały.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)

Pobierz orzeczenie:
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 1 kwietnia 2010 r., P.II.0911/43/10