Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Stowarzyszenie zwróciło się do wójta o podanie liczby wniosków o udzielenie informacji publicznej, które wpłynęły do organu w latach 2011-2012 oraz o udostępnienie ewidencji tych wniosków. Jako sposób przekazania żądanej informacji stowarzyszenie wskazało swój adres poczty elektronicznej.


Wójt nie rozpatrzył wniosku, bowiem żądane informacje nie miały charakteru informacji publicznej. Wójt tłumaczył, iż informacja publiczna to informacja istniejąca w zmaterializowanej postaci – zapisana na nośniku informacji np. papier czy nośnik magnetyczny. Natomiast gmina nie prowadzi odrębnych urzędowych rejestrów wpływających wniosków dotyczących udostępnienia informacji publicznej – wskazał wójt.


WSA przyznał rację stowarzyszeniu. W ocenie sądu nie ulega wątpliwości, że informacja dotycząca wskazania liczby wniosków o udzielenie informacji publicznej, jakie wpłynęły do wójta stanowi informację publiczną. Taką informacją są również także dane co do prowadzonego przez organ rejestru tych wniosków. Wójt miał zatem obowiązek udostępniania takich informacji – uznał WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Lublinie z 13 lutego 2014 r., sygn. akt II SAB/Lu 651/13, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.