Jednostka samorządu terytorialnego prowadzi wspólny rachunek bankowy dla organu i jednostki.
Na jakich kontach należy prawidłowo księgować dochody Skarbu Państwa, wpłaty za informacje adresowe pobierane przez tę jednostkę i dochody pobierane przez ośrodek pomocy społecznej (fundusz alimentacyjny, zaliczka alimentacyjna i usługi specjalistyczne)?

Odpowiedź

Typowe jednostki budżetowe powinny realizować swoje plany finansowe ze swoich odrębnych rachunków bankowych. Kwestię dochodów i wydatków, jako operacji bankowych wykonywanych z rachunku budżetu a dotyczące jednostki budżetowej należy uregulować w polityce rachunkowości w budżecie i jednostce budżetowej.

Podstawą ewidencji księgowej w jednostce budżetowej operacji bankowych prowadzonych z rachunku bankowego budżetu powinny być polecenia księgowania – PK, w których powinna być podana, co najmniej pozycja księgowa w księdze rachunkowej budżetu oryginalnego dowodu księgowego.

Przykłady ewidencji operacji bankowych w księdze rachunkowej budżetu i w księdze rachunkowej urzędu, gdy urząd nie posiada odrębnego rachunku bankowego:
- wpływ na rachunek bankowy środków stanowiących odpis, darowiznę lub dotację na fundusz
Wn konto 135 Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia
Ma konto 851 Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
- wpływ środków na rachunek państwowego funduszu celowego z tytułu przychodów funduszu
Wn konto 136 Rachunek państwowych funduszy celowych
Ma konto 853 Fundusze celowe
- bezpośredni wpływ na rachunek budżetu dochodów budżetowych zaewidencjonowanych w księdze rachunkowej urzędu jako należność budżetowa
- wpływ środków z tytułu zwrotu zaliczek udzielonych z funduszu
Wn konto 135 Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia, 136 Rachunek państwowych funduszy celowych
Ma konto 234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami, 240 Pozostałe rozrachunki