Klauzule społeczne w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p. traktuje się z reguły jako dwie kwestie. Po pierwsze jako społeczny warunek udziału w postępowaniu przewidziany. Po drugie jako społeczne kryterium wyboru oferty.

Kryteria oceny ofert nie muszą w równym stopniu spełniać oczekiwań wykonawców >>>

W opisanym w pytaniu stanie faktycznym dopuszczalnym jest zastosowanie klauzuli, o której mowa w art. 22 ust. 2 p.z.p. tzn. zastrzeżenie, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Można jednak obawiać się, że zastosowanie tego kryterium istotnie ograniczy liczbę oferentów.

Dopuszczalnym jest także zastosowanie jednej z klauzul społecznych, o której mowa w art. 29 ust. 4 p.z p., zgodnie z którym zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia, dotyczące: 1) zatrudnienia osób: bezrobotnych lub młodocianych w celu przygotowania zawodowego, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, niepełnosprawnych, o których mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, innych niż określone w lit. a lub b, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego; 2) utworzenia funduszu szkoleniowego, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w którym wpłaty pracodawców stanowić będą co najmniej czterokrotność najniższej wpłaty określonej w tych przepisach; 3) zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu szkoleniowego, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, do wysokości określonej w pkt 2; 4) zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności.

W stanie faktycznym sprawy można np. wymagać, aby wykonawca w okresie realizacji zamówienia zatrudniał co najmniej jednego młodocianego w celu przygotowania zawodowego i aby osoba ta była zaangażowana w czynności związane z realizacją zamówienia.

Pozacenowe kryteria oceny ofert uelastyczniają wybór oferty >>>

Natomiast w przypadku dostawy sprzętu komputerowego trudno jest mówić o zastosowaniu kryterium społecznego wyboru ofert. Wynika to z faktu, że kryteria oceny ofert muszą się odnosić do przedmiotu zamówienia, czyli w tym przypadku do sprzętu komputerowego. Zastosowanie kryterium społecznego byłoby ewentualnie możliwe, gdyby dostawa sprzętu wiązała się także z jego zainstalowaniem lub szkoleniem. Wówczas można by jako kryterium oceny ofert wskazać np. że wykonawca otrzyma dodatkowe punkty jeżeli dane szkolenie czy instalacje będzie przeprowadzona przez osobę niepełnosprawną zatrudnioną na umowie o pracę u wykonawcy.