Kontrola NIK ma dać odpowiedź, czy podejmowane decyzje dotyczące przygotowań do obrony państwa stworzyły Siłom Zbrojnym warunki do działania w razie zagrożenia zewnętrznego, w czasie kryzysu polityczno - militarnego lub wojny.

To szósta kontrola planowania strategicznego

Od 2012 r. NIK przeprowadziła sześć kontroli z obszaru planowania strategicznego. Aktualna kontrola ma uzupełnić wcześniejsze ustalenia i rozszerzyć obraz o nowe obszary, aby w miarę możliwości pokazać aktualny obraz przygotowania pozamilitarnego systemu obronnego naszego państwa do wsparcia Sił Zbrojnych.

Ogromne przedsięwzięcie organizacyjne

Kontrola obejmie: Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Energii, Zdrowia, Cyfryzacji, Infrastruktury, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, zadania szefa Obrony Cywilnej oraz wytypowane urzędy wojewódzkie, urzędy miast, urzędy marszałkowskie, starostwa i urzędy gmin.

Najwyższa Izba Kontroli zbada też plany wykorzystania systemu obrony pozamilitarnych resortów np. zdrowia, transportu. Weryfikowane będą sposoby szkoleń, kontroli wewnętrznych oraz ćwiczeń.

Izba będzie też poszukiwała odpowiedzi na pytania dotyczące m. in. zakresu uprawnień organów władzy i obowiązków obywateli oraz innych podmiotów, np. gospodarczych w czasie kryzysu polityczno-militarnego, a także podstawy prawnej ogłaszanych stopni alarmowych w sferze pozamilitarnej w związku z włączeniem tych zagadnień do obszaru działań antyterrorystycznych.

Ustalenia kontroli będą ważnym i oczekiwanym materiałem zarówno do dyskusji nad skutecznością obecnych rozwiązań, jak i kierunkiem ewentualnych zmian i podejmowania niezbędnych decyzji.