Chodzi upłynnienie ruchu w północnej części miasta, w której znajdują się m.in. tereny inwestycyjne Górnośląskiego Parku Przemysłowego. Nowa droga ma powstać na terenie dzielnic Dąb i Wełnowiec-Józefowiec. Jej powstanie przewidziano m.in. w liście intencyjnym, które Katowice podpisały w tej sprawie z Siemianowicami Śląskimi w 2014 r.

Miasto prowadziło przetarg na zaprojektowanie tej inwestycji od połowy sierpnia. Zaprojektowany ma zostać docelowy wariant przedłużenia - z uwzględnieniem jego realizacji w dwóch etapach.

Docelowo powstać ma dwujezdniowe przedłużenie ul. Stęślickiego (po dwa pasy ruchu; wraz z rozbudową do tego przekroju obecnej węższej jej części) od ul. Misjonarzy Oblatów do Al. Korfantego oraz ul. Konduktorskiej (z włączeniem w istniejący układ drogowy) i dalej do granicy z Siemianowicami Śląskimi. Przebudowana ma też zostać ul. Słoneczna od planowanego przedłużenia do ul. Józefowskiej wraz z przebudową tamtejszego skrzyżowania.

Z piątkowej informacji miasta z otwarcia ofert na wykonanie dokumentacji wynika, że złożyło je łącznie sześć podmiotów. Trzy z nich zmieściły się w budżecie zamawiającego, określonym na 1,46 mln zł brutto. Najtańszą, na ponad 890 tys. zł, zaproponowała spółka Sweco Consulting.

W marcowych konsultacjach społecznych tej inwestycji miasto zasygnalizowało, że w tym roku powinno rozpocząć się opracowywanie dokumentacji projektowej (w trybie Ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych) wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Na lata 2018-2020 Katowice przewidziały z kolei zakończenie opracowywania dokumentacji projektowej i uregulowanie spraw terenowo-prawnych, a także realizację inwestycji w zakresie jej pierwszego etapu.

Etap ten miałby objąć budowę jednej jezdni przedłużenia ul. Stęślickiego (jako samodzielnie funkcjonującej drogi z chodnikiem i ścieżką rowerową) na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do ul. Konduktorskiej, a także przebudowę ul. Słonecznej od przedłużenia ul. Stęślickiego do ul. Józefowskiej (z tamtejszym skrzyżowaniem).

Realizowany później układ docelowy objąłby drugą jezdnię wraz z elementami infrastruktury technicznej, rozbudowę istniejącego odcinka ul. Stęślickiego do zakładanego przekroju dwóch jezdni po dwa pasy oraz budowę drogi od ul. Konduktorskiej do granicy z Siemianowicami Śląskimi.

Katowice i Siemianowice porozumiały się ws. budowy łączących je nowych dróg, mających też otworzyć dostęp do poprzemysłowych gruntów inwestycyjnych na ich pograniczu, już w 2014 r. W podpisanym przez ówczesne władze miast liście intencyjnym znalazło się też założenie utworzenia na tak udostępnianym obszarze nowej dzielnicy.

Wówczas planowano nową jednopasmową drogę w Katowicach od ul. Stęślickiego w kierunku siemianowickiej ul. Mysłowickiej (ok. 3 km). Siemianowice zakładały budowę ok. 2 km dwupasmowej trasy – wraz z wiaduktem kolejowym. Potem miało też powstać połączenie tej łączącej oba miasta drogi z katowicką ul. Bohaterów Monte Cassino.

Część terenów na pograniczu Katowic i Siemianowic, po dawnej Hucie Silesia (w rejonie al. Korfantego i ul. Konduktorskiej w Katowicach) zagospodarowuje od 2005 r. Górnośląski Park Przemysłowy.(PAP)