Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, sposobu ich oznakowania i sposobu dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące oraz w sprawie szczegółowych warunków wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego.

Zgodnie z projektem jedynym organem określającym lokalizację stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów) jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Zarządcy dróg (czyli m.in. jednostki samorządu terytorialnego), by zainstalować fotoradar w pasie zarządzanej przez siebie drogi, muszą złożyć stosowny wniosek oraz uzyskać zgodę Głównego Inspektora. Mogą być również zobligowane do instalacji takiego urządzenia na wniosek Głównego Inspektora. We wniosku trzeba będzie przedstawić szczegółową analizę lokalizacji, w której ma być umieszczony fotoradar. Preferowanymi lokalizacjami będą m.in. kręte odcinki dróg, drogi ekspresowe oraz autostrady pomiędzy węzłami, oraz drogi w tunelach i na mostach. Co ważne, fotoradaru nie można będzie instalować w obszarze zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 1000 m od innego stacjonarnego urządzenia rejestrującego, natomiast poza obszarem zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 3000 m. Ponadto zabronione będzie instalowanie w pasie drogowym dróg publicznych atrap fotoradarów.

Stacjonarne urządzenia rejestrujące będą musiały być odpowiednio oznaczone znakiem informacyjnym „automatyczna kontrola prędkości”. Wyjątkiem będą fotoradary służące do ujawniania naruszeń obejmujących niestosowanie się przez kierujących pojazdami do sygnałów świetlnych. Ponadto same obudowy urządzeń mają być pomalowane w fluororescencyjne, żółto-pomarańczowe barwy.

Aby zezwolić strażnikom gminnym (miejskim) na wykonywanie kontroli ruchu drogowego z użyciem urządzeń rejestrujących, właściwy miejscowo komendant Policji będzie musiał wziąć pod uwagę te same warunki, które obowiązują przy składaniu wniosku o zgodę na lokalizację fotoradaru. Podobnie też kształtować się będą wymogi dotyczące miejsca usytuowania kontroli.

Po wejściu w życie rozporządzenia. do 31 grudnia 2011 r. zarządcy dróg będą musieli wystąpić do Głównego Inspektora o stwierdzenie zgodności z przepisami usytuowania już istniejących fotoradarów lub obudów na nie. Urządzenia, których lokalizacja nie zostanie zatwierdzona, bądź które nie odpowiadają przepisom rozporządzenia będą musiały być zdemontowane przez zarządców dróg do 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie: http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/ (plik .pdf)