Pytanie:
Czy w urzędzie gminy musi być osobna instrukcja zasad bezpieczeństwa i higieny pracy?
Czy można te zasady ująć w regulaminie pracy?
Czy jak pracownik złoży pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem pracy, to jest to jednoznaczne z tym, że zapoznał się z zasadami BHP?

Odpowiedź:
Instrukcje bhp mogą stanowić załącznik do regulaminu pracy, choć w praktyce nie stosuje się takiego rozwiązania. Gdyby jednak uznano, że taki sposób będzie właściwy w danym zakładzie pracy, to złożone przez pracownika oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem będzie jednoznaczne z zapoznaniem się z instrukcjami bhp.

Uzasadnienie:
W myśl art. 2374 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest wydawanie szczegółowych instrukcji i wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy.

Doprecyzowanie powyższej normy znajduje się w § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany udostępnić pracownikom, do stałego korzystania, aktualne instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące:

1) stosowanych w zakładzie procesów technologicznych oraz wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia pracowników,
2) obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych,
3) postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi,
4) udzielania pierwszej pomocy.

Powyższe instrukcje powinny w sposób zrozumiały dla pracowników wskazywać czynności, jakie należy wykonać przed rozpoczęciem danej pracy, zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania pracy, czynności do wykonania po jej zakończeniu oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych, stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników.

Instrukcje dotyczące prac związanych ze stosowaniem niebezpiecznych substancji chemicznych i ich mieszanin powinny uwzględniać informacje zawarte w kartach charakterystyki tych substancji i ich mieszanin.

Z uwagi na mnogość takich instrukcji obowiązujących w zakładach pracy, w praktyce raczej nie zdarza się, żeby pracodawcy traktowali je jako element regulaminu pracy (np. jego załącznik). Przeważnie stanowią one zupełnie niezależne dokumenty, które w zależności od decyzji pracodawcy, a także ważności danego dokumentu, mogą być po prostu zatwierdzane poprzez złożenie podpisu lub wprowadzane stosownym zarządzeniem.

Przepisy bhp nie precyzują, w jaki sposób i w jakiej postaci pracodawca powinien udostępniać pracownikom instrukcje. Może to zatem nastąpić w tradycyjnej formie, tj. wywieszenia na danym stanowisku pracy (np. przy urządzeniu czy maszynie, której instrukcja dotyczy) albo zostać udostępnione w postaci elektronicznej (np. rozesłane e-mailem lub zamieszczone w intranecie). Istotnym jest, aby każdy pracownik miał do nich stały dostęp i przestrzegał zawartych w nich postanowień.

Vademecum Głównego Księgowego
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami