W sprawie jeden z uczestników konkursu na stanowisko kierownika komunalnego zakładu budżetowego zaskarżył jego wynik. Wybór kandydata podjęty został przez powołaną przez burmistrza komisję konkursową.


WSA odrzucił skargę uczestnika konkursu. W uzasadnieniu sad podkreślił, że z mocy art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 7 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych kierownik komunalnego zakładu budżetowego jest zatrudniany na podstawie umowy o pracę, a czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt (burmistrz, prezydent). Zdaniem WSA decyzje podejmowane przez komisje konkursową, jako podjęte przez podmiot nie będący organem administracji publicznej, nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego

Zdaniem uczestnika konkursu przyjęcie, że czynności podejmowane przez komisję konkursową w celu przeprowadzenia naboru na stanowisko kierownika komunalnego zakładu budżetowego nie są aktem lub czynnościami z zakresu administracji publicznej dotyczącymi uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa i wskutek tego odrzucenie skargi, jako wniesionej w sprawie nienależącej do właściwości sądów administracyjnych, a zatem niedopuszczalnej, podczas gdy przeprowadzenie naboru na wolne stanowiska urzędnicze w sposób określony w art. 11 – 15  ustawy o pracownikach samorządowych  jest zadaniem organu administracji publicznej, a skoro tak czynności i działania podejmowane w trakcie naboru na te stanowiska są podejmowane w wykonywaniu obowiązkowych zadań administracji publicznej i jako takie powinny być poddane kontroli w trybie administracyjnym. W ocenie skarżącego, burmistrz wydając informację o wynikach konkursu na stanowisko kierownika komunalnego zakładu budżetowego, wydał niebędący decyzją lub postanowieniem akt z zakresu administracji publicznej dotyczący uprawnień lub obowiązków wynikających dla skarżącego z przepisów prawa. W skardze kasacyjnej skarżący podkreślił, że ww. informacja jest aktem administracyjnym dotyczącym uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.

NSA rozpatrując skargę stwierdził, iż nie ulega wątpliwości, że w ustawie o pracownikach samorządowych w art. 15 przyjęto, iż niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informacja o wyniku naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie w biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy. Informacja, powinna zawierać: 1) nazwę i adres jednostki; 2) określenie stanowiska; 3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego; 4) uzasadnienie dokonanego wyboru albo uzasadnienie nierozstrzygnięcia naboru na stanowisko. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w drodze naboru istnieje konieczność ponownego obsadzenia tego samego stanowiska, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku innej osoby spośród kandydatów, o których mowa w art. 13a ust. 1. Przepis art. 13a ust. 2 stosuje się odpowiednio". Zdaniem NSA regulacja art. 15 ma również niewątpliwie charakter administracyjnoprawny. Ustawodawca w ww. przepisie określił m.in. elementy obowiązkowe informacji o wyniku naboru. Brak tych elementów mógłby w okolicznościach konkretnej sprawy powodować niezgodność tej informacji z prawem.

Na podstawie: Postanowienie NSA z 11 grudnia 2012 r., sygn. akt I OSK 2883/12, prawomocne

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)