Prezydent miasta wystawił jednemu z mieszkańców, tytuły wykonawcze w związku z nieopłaceniem przez niego opłat dodatkowych za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania miasta.


W odpowiedzi mieszkaniec wniósł zarzuty wobec postępowania egzekucyjnego, między innymi zarzut niedopuszczalności egzekucji z tego względu, że jako sędzia Trybunału Stanu, a następnie jako senator objęty jest immunitetem wyłączającym możliwość nałożenia na niego obowiązku zapłaty opłat za parkowanie.

WSA rozpatrując sprawę podkreślił, że okoliczność piastowania przez skarżącego funkcji członka Trybunału Stanu czy senatora, a w związku z tym posiadania immunitetu generalnie nie wyłącza możliwości nałożenia na niego opłaty dodatkowej za brak opłacenia strefy płatnego parkowania. Po pierwsze, żaden z aktów prawnych regulujących zasady parkowania w płatnej strefie Miasta nie przewiduje zwolnienia senatorów czy posłów a także członków Trybunału Stanu z opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania. WSA wskazał, iż odnośnie immunitetu i jego wpływu na możliwość nałożenia na parkującego opłaty dodatkowej strefy płatnego parkowania – sięgnąć należy do charakterystyki immunitetu oraz do charakterystyki samych dodatkowych opłat za nieopłacenie opłaty w strefie płatnego parkowania. Zgodnie z przepisem art. 105 ust. 1 Konstytucji, mającym zastosowanie również do senatorów, poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za swoją działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu poselskiego ani w czasie jego trwania, ani po jego wygaśnięciu. Za taką działalność poseł odpowiada wyłącznie przed Sejmem, a w przypadku naruszenia praw osób trzecich może być pociągnięty do odpowiedzialności sądowej tylko za zgodą Sejmu. Natomiast zgodnie z ust. 5 poseł nie może być zatrzymany lub aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego. Zgodnie natomiast z ust. 6 szczegółowe zasady pociągania posłów do odpowiedzialności karnej oraz tryb postępowania określa ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, Dz. U. z 2011r., nr 7, poz. 29 ze zm..

Jeśli chodzi o regulację dotycząca immunitetu członków trybunału Stanu, znajduje się ona w art. 200 Konstytucji, stanowiącym, że Członek Trybunału Stanu nie może być bez uprzedniej zgody Trybunału Stanu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Członek Trybunału Stanu nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania.

Zatem zdaniem WSA przyjmuje się, że zakres wskazanych wyżej immunitetów dotyczy ściśle sfery odpowiedzialności karnej, do której nie można zaliczyć odpowiedzialności z tytułu nieopłacenia opłaty w strefie płatnego parkowania. Stanowi ona ściśle odpowiedzialność administracyjną, wiążącą bez względu na posiadany immunitet – podkreślił WSA w Krakowie.

Wyrok WSA w Krakowie z 29 października 2012 r., sygn. akt III SA/Kr 1167/11, nieprawomocny