Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.


Odpowiedź

Przepisy prawa nie określają jednoznacznie, w jakim czasie organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien rozpatrzyć zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) – dalej pr. bud. Przyjmując koncepcję, że zgłoszenie inicjuje postępowanie administracyjne należałoby wskazać, że zgłoszenie powinno zostać załatwione w terminach określonych w art. 35 § 1-3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) – dalej k.p.a.

Uzasadnienie

Zgłoszenie budowy jest oświadczeniem woli inwestora, zawierającym deklarację zamiaru budowy w wypadkach wymaganych przez pr.bud. Zgłoszenie zamiaru budowy organowi administracji architektoniczno-budowlanej, o którym mowa w art. 30 pr.bud., zaliczane jest do czynności materialno-technicznych, które wywołują określone skutki prawne. W tym sensie zgłoszenie jako czynność materialno-techniczna nie stanowi wniosku, który w myśl k.p.a. wymaga załatwienia w drodze decyzji administracyjnej. Przed wydaniem decyzji o sprzeciwie w sprawie zgłoszenia nie toczy się postępowanie administracyjne w zakresie uregulowanym przepisami k.p.a., mają natomiast zastosowanie reguły określone w ustawie pr.bud. Przepisy k.p.a. mają zastosowanie dopiero od wydania decyzji o sprzeciwie. WSA w wyroku z dnia 24 kwietnia 2013 r., IV SA/po 160/13, LEX 1317330 stwierdził, że zgłoszenie budowy nie powoduje wszczęcia postępowania administracyjnego, nie stanowi bowiem wniosku (podania) zainteresowanego podmiotu, który w myśl k.p.a. wymagałby załatwienia przez organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawy administracyjnej. Do dnia wydania decyzji o sprzeciwie w sprawie zgłoszenia nie toczy się postępowanie administracyjne w zakresie regulowanym przepisami k.p.a., mają natomiast zastosowanie reguły formalne określone w pr.bud. Postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez organ architektoniczno-budowlany po dokonaniu zgłoszenia budowy jest dopiero postępowanie w sprawie sprzeciwu (wszczynane w istocie decyzją o sprzeciwie).

Przyjęcie tego poglądu uzasadniałoby stwierdzenie, że terminy załatwienia spraw określone w art. 35 k.p.a. nie mają zastosowania do zgłoszenia zamiaru budowy, o którym mowa w art. 30 pr.bud. W związku z tym na organie przyjmującym zgłoszenie nie ciąży prawny obowiązek rozpatrzenia zgłoszenia w terminie wymaganym przez prawo. Istotne jest, aby ewentualny sprzeciw do zgłoszenia był wniesiony w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia – zob. art. 30 ust. 5 pr.bud. Należy także zwrócić uwagę odmienny pogląd prezentowany przez orzecznictwo sądów administracyjnych zgodnie z którym dokonane zgłoszenie wszczyna postępowanie administracyjne. Jest to jednak specyficzne postępowanie ze względu na ograniczone stosowanie przepisów proceduralnych. Rozstrzygnięcie sprawy następuje poprzez milczącą aprobatę zgłoszenia – zob. wyrok WSA z dnia 3 listopada 2009 r., II SA/Bd 677/09, LEX 587452. Akceptując ww. stanowisko należałoby przyjąć, żezgłoszenie powinno zostać załatwione w terminach określonych w art. 35 § 1-3 k.p.a.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.