Wedle nowych zasad, dodatkowe punkty zyskają inwestycje samorządów o dochodach niższych niż średnia w województwie. Ponadto, w ramach nowego kryterium - bezpieczeństwo ruchu drogowego - punktowane będą projekty na obszarach, na których jest najwyższe ryzyko wystąpienia wypadku drogowego. Z kolei ocena ryzyka wystąpienia wypadku drogowego będzie odbywać się z uwzględnieniem metodologii opracowanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Zmieni się także punktacja podczas oceny kryterium sieciowego - preferowane będą zadania eliminujące wykluczenie komunikacyjne, poprzez uwzględnienie wpływu inwestycji na poprawę dostępności czasowej. Więcej punktów będzie można również uzyskać w ramach kryterium obsługowego - lepsze wsparcie będzie przyznawane zadaniom istotnym z punktu widzenia wpływu na poprawę dostępności komunikacyjnej.

Modyfikacje te są efektem nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych, która weszła w życie 3 sierpnia 2017 r. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach gminnych i powiatowych oraz wyrównywanie dysproporcji rozwojowych.

Jak podkreśla minister Andrzej Adamczyk, utrzymanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa jest dla wielu samorządów trudne. Ograniczeniem są m.in. niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów, resort wypracował zmiany, które mają to zmienić.

(mib.gov.pl)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami