Przedmiotem sporu w sprawie było to, czy gminie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z wydatkami jakie gmina ponosi na autopromocję.

Zdaniem gminy jest ona uprawniona do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z poprawą wizerunku, zaś wydatki te pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, opodatkowaną VAT.

Takiego stanowiska nie podzielał jednak Minister Finansów uznając, że gmina podejmując działania w zakresie budowania wizerunku i promocji, jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z odrębnych przepisów, co do których nie przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

WSA przychylił się do stanowiska gminy.

Zdaniem sądu oczywistym jest, iż w sytuacji każdego podmiotu, który prowadzi akcję autopromocji, ma to służyć jego całościowej działalności, a nie jedynie jej części.

Fakt, że w przypadku skarżącej gminy, realizując zadania promocyjne realizuje ona w ten sposób jedno z zadań własnych, nie wyklucza, iż efekt tej promocji nie jest nakierowany również na cele w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Promocja gminy ma prowadzić do zwiększenia jej atrakcyjności jako obszaru inwestycyjnego, prowadząc do redukcji bezrobocia, wzrostu konkurencji na danym rynku, poprawy infrastruktury, napływu ludności, transferu technologii itd., w szerszej perspektywie ma przekładać się na zawieranie umów cywilnoprawnych z potencjalnymi inwestorami, a więc na działania gospodarcze gminy – wyjaśnił WSA.

W ocenie sądu nie ma żadnych racjonalnych podstaw do twierdzenia, że działania promocyjne gminy mają służyć jedynie jej celom publicznym z wyłączeniem celów gospodarczych, gdyż obydwa te cele są ze sobą ściśle sprzężone i oddziaływujące na siebie.

Dochody z działalności gospodarczej służą przecież również działalności publicznej gminy – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 21 lipca 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 895/15, nieprawomocny