Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Sprawa dotyczyła wnioskodawcy, który domagał się od starosty weryfikacji mapy ewidencyjnej. Wnioskodawca chciał przywrócenia granic swojej działki.

Starosta dwukrotnie odmawiał wprowadzenia zmian. Tłumaczył to tym, iż wnioskodawca nie żądał zaktualizowania wpisu w ewidencji w oparciu o nowe zdarzenie prawne.
 

Zdaniem wnioskodawcy organ nieprawidłowo zinterpretował fakty oraz jego wniosek, który zawiera żądanie przywrócenia granic działki, a nie ich zmiany.


WSA zwrócił uwagę, iż postępowanie administracyjne rozpoczęte przez wnioskodawcę było typowym postępowaniem weryfikacyjnym. Takie zaś postępowanie jest postępowaniem wszczynanym jedynie z urzędu.


Postępowanie aktualizacyjne może być wszczęte na wniosek strony jedynie, w celu wprowadzenia do ewidencji zmian objętych nowym zdarzeniem prawnym, powstałym już po wprowadzeniu do ewidencji danych kwestionowanych.


Ewidencja gruntów i budynków ma charakter wyłącznie rejestrowy. W postępowaniu ewidencyjnym nie tworzy się zmian, ale rejestruje zmiany wywołane zdarzeniami zewnętrznymi. Organy ewidencji gruntów i budynków rejestrują w ewidencji stany prawne ustalone w innym trybie lub przez inne organy orzekające. Nie mogą samodzielnie rozstrzygać kwestii uprawnień do gruntu, budynku czy lokalu.


Przez żądanie wprowadzenia zmiany w ewidencji, nie można dochodzić ani udowadniać swoich praw właścicielskich czy uprawnień do władania nieruchomością – podkreślił WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
 

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 23 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 812/13