Europejski Trybunał Obrachunkowy, doceniając wysiłki podjęte przez Komisję Europejską w dziedzinie identyfikacji trendów dotyczących zjawiska korupcji, wskazuje jednocześnie, że sprawozdanie ma charakter nazbyt opisowy. W opinii Trybunału użyteczność Sprawozdania jest ograniczona, gdyż zostało ono oparte na wynikach badań opinii publicznej w zakresie postrzegania zjawiska korupcji, wynikach konsultacji oraz rezultatach przeglądów zastosowania środków antykorupcyjnych, a nie na informacjach na temat ustaleń w konkretnych przypadkach.

Trybunał podkreśla, że wyniki przedstawionych przez Komisję Europejską badań opinii publicznej mogą odbiegać od rzeczywistości, tym bardziej, że w Sprawozdaniu praktycznie nie uwzględniono tego jak wyniki postrzegania korupcji przez obywateli i przedsiębiorców korespondują z praktycznymi doświadczeniami Komisji Europejskiej i państw członkowskich UE oraz ustaleniami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w przedmiotowym zakresie.

Ponadto, Trybunał poprzez wskazanie na przykład wykluczających się wzajemnie wyników badania opinii publicznej na temat korupcji przeprowadzonego w Holandii  - gdzie aż 61% obywateli przyznaje, że korupcja jest powszechna w ich kraju, ale jedynie 2% przyznaje że było proszonych lub oczekiwano od nich zapłaty łapówki – wyjaśnia ograniczenia w zakresie użyteczności i wiarygodności wyników ankiet na temat korupcji.

Trybunał wskazuje na potrzebę dopracowania rekomendacji, jakie znalazły się w Sprawozdaniu Komisji w zakresie zwalczania korupcji w UE. Zdaniem Trybunału rekomendacje mają powierzchowny i ogólny charakter, a w związku z tym wymagają uzupełnienia o informacje na temat działań, jakie powinny zostać podjęte w dziedzinie zapobiegania korupcji, formy ich prowadzenia oraz odpowiedzialnych za to podmiotów. Jednocześnie, Trybunał przyznaje, że Sprawozdanie zawiera bardziej dokładne rekomendacje w zakresie działań, jakie powinny zostać podjęte przez poszczególne państwa członkowskie UE.

W swojej opinii, Europejski Trybunał Obrachunkowy porusza także kwestię pewnych nieścisłości związanych z przedstawioną przez Komisję Europejską, oceną zjawiska korupcji w zamówieniach publicznych.  Trybunał wskazuje, że w Sprawozdaniu nie omówiono przyczyn zaistnienia korupcji w zamówieniach publicznych, skupiając się jedynie na mechanizmach kontroli, prewencji i opisaniu ryzyk. W opinii Trybunału główny czynnik mający wpływ na wzrost ryzyka korupcji i innych nieprawidłowości stanowią skomplikowane zasady udzielania zamówień publicznych.

Ponadto, odnosząc się do odwołania się Komisji Europejskiej do dużej ilości nieprawidłowości, jakie Europejski Trybunał Obrachunkowych stwierdził w przypadku zamówień publicznych, co w opinii Komisji może świadczyć o tym, że zamówienia publiczne są szczególnie narażone na ryzyko korupcji i nadużyć, Trybunał wskazuje, że wskaźnik nieprawidłowości w zamówieniach publicznych nie jest miernikiem dla występowania zjawiska korupcji w tym obszarze, gdyż stwierdzone przez niego nieprawidłowości dotyczą przede wszystkim nieprzestrzegania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych.

Źródło: www.uzp.gov.pl