Czy gmina może udzielić dotacji stowarzyszeniu na realizację zadania dotyczącego opieki i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych łącznie z kosztami utrzymania pomieszczeń, w których zajęcia te się odbywają na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ?

Jeśli nie można zrealizować tego zadania na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , to czy można je realizować na podstawie art. 221 ust. 2 ustawy o finansach publicznych - umowa gminy z podmiotem chociażby w części dotyczącej utrzymania pomieszczeń?

Odpowiedź

Ewentualne powierzanie zadań publicznych samorządu gminnego powinno odbywać się poprzez organizowanie otwartych konkursów ofert na wykonywanie zadań publicznych. Do konkursu powinny być dopuszczone organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie   oraz w art. 25 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej . Zgodnie z art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organy administracji państwowej mogą powierzać realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , prowadzącym działalność statutową w danej dziedzinie. Powierzanie zadań odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, zaś na zlecone zadanie przyznana zostaje dotacja.

Zgodnie z art. 221 ustawy o finansach publicznych , podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Zgodnie więc z zapisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych jest jedną z form współpracy administracji rządowej i samorządowej z sektorem pozarządowym. Pozwala to na zaspakajanie potrzeb społecznych poprzez realizację oddolnych inicjatyw, rozszerzenie wachlarza proponowanych usług w regionie, racjonalnie wydatkowanie środków publicznych oraz zapewnienie uczciwej konkurencji. Ta forma współpracy przyczynia się również do wzmacniania roli i potencjału organizacji pozarządowych jako ważnych podmiotów życia społecznego.

Konkursy ogłoszone na realizację ww. zadań związanych z opieką i rehabilitacją dzieci niepełnosprawnych winny więc służyć celowi uzyskania możliwie najbardziej obiektywnych ocen ofert składanych przez organizacje pozarządowe. Reasumując, na podstawie ustawy o finansach publicznych wyłonione w konkursach organizacje o których mowa w ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1; - mogą otrzymywać dotacje w trybie art. 221 ustawy o finansach publicznych .


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.)
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)