Jak podkreśliła na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego szefowa KBW Magdalena Pietrzak, podpisana przez prezydenta RP 10 lipca nowelizacja Kodeksu wyborczego
zacznie obowiązywać 20 lipca. Zmiany dotyczą m.in. przepisów dotyczących procedury sądowo-administracyjnej dotyczącej podziału na okręgi i obwody oraz zakazu łączenia wyborów lokalnych z ogólnopolskimi, a także kryteriów dot. kandydowania na urzędnika wyborczego.

PKW w wytycznych ustali podział zadań

Jedną ze zmian jest wprowadzenie fakultatywności porozumienia pomiędzy gminami a Krajowym Biurem Wyborczym. - Zdarzają się gminy, które nie do końca właściwie interpretują przepisy dotyczące porozumień, uważają, że powinny być tam szczegółowe informacje dotyczące podziału zadań – powiedziała szefowa KBW.

Jak wyjaśniła, upoważnienie ustawowe nie przewiduje jednak takiej możliwości, bo nie należy to do zadań szefa KBW ani gmin, tylko do Państwowej Komisji Wyborczej, która w wytycznych ustali podział zadań dotyczących przeprowadzenia wyborów. - Jeśli będą takie gminy, które nie podpiszą porozumienia, to będą wykonywały zadania wyborcze jako zadania zlecone i wykonywanie obowiązku ustawowego - dodała.

Dotacji więcej i wcześniej

Szefowa PKW powiedziała też, że dokonała analizy wysokości dotacji na wykonywanie zadań zleconych związanych z przygotowaniem i organizacją wyborów. Otrzymała także wyniki analiz wykonanych na prośbę PKW przez wybrane miasta i gminy, które przeanalizowały podane przez komisję wskaźniki. Ze zwrotnych informacji wynika, że samorządy otrzymają dodatkowe środki. – Wskaźniki zostaną przygotowane na wyższym poziomie niż planowaliśmy i dotacja będzie zwiększona o przeszło 15 mln zł – podkreśliła.

Kodeks wyborczy. Komentarz do zmian 2018, Anna Rakowska-Trela

Kodeks wyborczy. Komentarz do zmian 2018


Jak dodała, KBW postanowiło, że środki na zadania wyborcze samorządy otrzymają wcześniej niż zwykle, pomimo że dotąd dostawały je dopiero po zarządzeniu wyborów. – Żeby gminy mogły podejmować bez problemu wszystkie zadania, które należy podjąć przed zarządzeniem wyborów, po przeanalizowaniu przepisów dot. prawa finansowego, podjęłam decyzję o przekazaniu dotacji jeszcze w lipcu – powiedziała Magdalena Pietrzak.

Przechowywanie dokumentów z wyborów

Jak poinformowała Magdalena Pietrzak, szczegóły dotyczące przekazywania dokumentów z wyborów są jeszcze ustalanie, ale samorządy nie będą przechowywać dokumentów, będzie to zadanie archiwów państwowych.

- To zadanie nie jest już po stronie samorządów, ale nie w całości – powiedział Tomasz Fijołek z Unii Metropolii Polskich. Jak podkreślił urzędnik wyborczy jest jednym z depozytariuszy, a jego zgodnie z Kodeksem wyborczym obsługuje wójt, burmistrz i prezydent. Każdy więc zwrot w rozporządzeniu w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów typu „depozytariusz przyjmuje” i „przechowuje” dokumenty z głosowania – kryje pewną czynność i wydatek po stronie wójta, burmistrza, który umożliwia urzędnikowi wyborczemu wykonywanie zadań. - Należy doprecyzować te zwroty, bo urzędnik wyborczy będzie korzystał z zasobów urzędów – dodał.

Wpływ na budżet jst nie jest wykazany w rozporządzeniu, a samorządy chciałyby go znać. Według Tomasza Fijołka dotacja ma być rozliczona do końca 2018 roku i pojawia się problem dotyczący kosztów przechowywania dokumentów na początku 2019 roku oraz transportu ton papieru. – Niepokój wzbudza przyjęty średni koszt w Ocenie Skutków Regulacji, który wynosi 7 zł, w dużych miastach będzie to więcej – zauważył. Jak dodał, finansowane tych zadań będzie de facto zadaniem wykonywanym przez urzędy i będzie miało wpływ na pracę i finanse urzędów.

Jak zapewniła Magdalena Pietrzak, zgodnie z ustawą środki przeznaczone na te zadania są zapewnione w budżecie państwa i pozostają w dyspozycji KBW. - Będą dla państwa przekazane, nie są bezpośrednio związane z organizacją wyborów, więc nie ma w ich dotacjach i wskaźnikach, ale w projekcie budżetu, który w piątek przekazywałam do resortu finansów, środki są zaplanowane – potwierdziła.