Pytanie:
Czy powinno być zawarte w uchwale budżetowej Rady Miejskiej upoważnienie dla burmistrza na założenie lokat overnight, w szczególności chodzi mi o lokatę overnight na ostatni dzień roku?

Odpowiedź:

Lokata overnight to produkt bankowy stanowiący formę lokowania wolnych środków pieniężnych w krótkiej perspektywie czasowej tj. jednej nocy. "Overnight" znaczy tyle, co "przez noc". Klasyczna lokata overnight otwierana jest z końcem jednego dnia, a zamykana z początkiem dnia następnego. Trwa, właśnie tak, jak wskazuje na to jej nazwa, tyle, ile trwa noc. Lokata overnight jest zazwyczaj lokatą automatyczną. Nie ma potrzeby składania odrębnej dyspozycji dla otwarcia lokaty overnight.

O tym decyduje stan rachunku jednostki. Szczegóły otwierania, prowadzenia i zasady korzystania z lokaty reguluje umowa z bankiem lub też przedstawione klientowi banku zaakceptowane regulaminy świadczenia usług konkretnego podmiotu. Rozumiem, że pytanie dotyczy korzystania przez jst z tego rodzaju lokaty na zasadach niejako wolnego wyboru, a nie tych które przewidują obligatoryjnie przepisy prawa.

Zgodnie z art. 264 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p., bankową obsługę budżetu j.s.t. wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Zasady wykonywania obsługi bankowej określa umowa zawarta między zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem. Bankowa obsługa budżetu jst to pojęcie dość szerokie i może ona obejmować także kwestię czasowego lokowania wolnych środków pieniężnych.

Kwestia postępowania z wolnymi środkami pieniężnymi bo takie będą przedmiotem lokat bankowych, także tych overnight wyraża się w przepisie, który mówi, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd jednostki samorządu terytorialnego do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach lub w formie depozytu u Ministra Finansów. Dotyczy to także ww. depozytów.

Mamy więc faktycznie dwie możliwości korzystanie z opcji depozytów overnight w ramach normalnej umowy z bankiem w zakresie prowadzonej przez ten bankowej obsługi budżetu. Dwa w ramach upoważnienia wymienionego w art. 263 ust. 3 u.f.p., o czym mowa powyżej. Lokowanie wolnych środków w banku prowadzącym bankową obsługę jednostki samorządu terytorialnego nie wymaga odrębnego upoważnienia. W przypadku korzystania z usług innych banków musi się to odbywać zgodnie z upoważnieniem.

Vademecum Głównego Księgowego
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami