Czy zmiana decyzji powinna nastąpić w formie decyzji z art. 155 k.p.a. , czy z art. 113 postanowieniem prostującym oczywistą omyłkę?

Decyzja obejmowała: budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z siecią wodociągową oraz przyłączami: wodociągowym, kanalizacji sanitarnej, gazu ze zbiornikiem oraz wewnętrzną instalacją gazu i energii elektrycznej.

Inwestor wystąpił o sprostowanie ww. decyzji, ponieważ nie wnioskował o wydanie pozwolenia na budowę sieci wodociągowej, jak również projekt budowlany nie obejmował projektu sieci wodociągowej.

Po przeanalizowaniu dokumentów archiwalnych organ stwierdził, że faktycznie wniosek inwestora i projekt budowlany nie obejmowały budowy sieci wodociągowej.

Odpowiedź

Decyzja o pozwoleniu na budowę może zostać sprostowana w drodze postanowienia na podstawie art. 113 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego – dalej k.p.a. , jeśli z okoliczności sprawy, w szczególności, z wniosku o pozwolenie na budowę, dokumentacji projektowej, a przede wszystkim, z uzasadnienia decyzji o pozwoleniu na budowę, wynika w sposób nie budzący wątpliwości, że organ administracji architektoniczno-budowlanej dokonał właściwych ustaleń faktycznych i orzekł zgodnie z żądaniem inwestora.@page_break@

Uzasadnienie

Instytucja sprostowania, o której mowa w art. 113 § 1 k.p.a. służy do usunięcia oczywistej wadliwości decyzji administracyjnych, błędu pisarskiego i rachunkowego oraz innych oczywistych omyłek. Zgodnie z wzorem decyzji o pozwoleniu na budowę, zawartym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz. U. Nr 120, poz. 1127 z późn. zm.) decyzja o pozwoleniu na budowę powinna określać szczegółowo rodzaj zamierzenia budowlanego, które realizować ma inwestor.

Takie samo określenie inwestycji powtórzone zostało we wzorze wniosku o pozwolenie na budowę. W związku z tym sentencja decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę powinna odpowiadać w swej treści żądaniu zawartym we wniosku o pozwolenie na budowę. Decyzja o pozwoleniu na budowę, która obejmuje szerszy zakres robót budowlanych, niż ten, o który wnioskował inwestor jest niewątpliwie wadliwa. W przypadku, gdy wadliwość zawarta w sentencji decyzji ma charakter oczywisty, tzn. gdy w orzeczeniu wyrażono coś, co w sposób oczywisty było niezgodne z zamiarem organu wydającego decyzję, a potwierdza to w szczególności treść wniosku, projektu i uzasadnienia decyzji, należy dopuścić możliwość sprostowania tej wady w trybie art. 113 § 1 k.p.a. .Stwierdzenie oczywistych rażących rozbieżności między dwiema częściami decyzji administracyjnej może stanowić podstawę do uznania, że występuje w sprawie oczywista omyłka pisarska podlegająca sprostowaniu w trybie art. 113 § 1 k.p.a. – zob. wyrok NSA z dnia 28 maja 2008 r., II OSK 570/07, LEX 506704.

Natomiast, jeśli argumenty podane w uzasadnieniu decyzji potwierdzałyby, że zamiarem organu wydającego decyzję było nadanie inwestorowi uprawnienia do robót budowlanych polegających na budowie sieci wodociągowej, wówczas nie można byłoby mówić o oczywistej omyłce organu administracji architektoniczno-budowlanej i wykluczone byłoby zastosowanie art. 113 k.p.a.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)