Jak poinformował rzecznik dąbrowskiego urzędu miasta Bartosz Matylewicz, w przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całość przedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na linii kolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem dąbrowski samorząd uzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych. Efektem był ogłoszony pod koniec października przetarg.

Podzielono go na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu. W każdym z nich powstaną projekty dla miasta oraz PLK. Wraz z otwarciem ofert poinformowano, że kwota przeznaczona na realizację całego zamówienia to 4,76 mln zł brutto; w tym na część dot. centrum: 3,03 mln zł brutto, a część dot. Gołonogu – 1,72 mln zł brutto.

Ofertę dotyczącą tylko Gołonogu, opiewającą na 3,11 mln zł brutto, złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, a ofertę tylko na centrum, za 3,6 mln zł brutto – Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Oferty obejmujące obie części zamówienia przygotowały spółki: Mosty Katowice (odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto) oraz DMK Inżynieria (odpowiednio na 2,92 mln zł brutto i 2 mln zł brutto).

Matylewicz zasygnalizował, że w kontekście m.in. terminów wynikających z unijnego projektu, którym samorząd chciałby współfinansować realizację swojej części inwestycji, miasto będzie chciało rozstrzygnąć przetarg jeszcze w tym roku.

Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum, z parkingami typu Park & Ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Marek Stompel
Zamówienia publiczne - nowe zasady>>

Dąbrowa Górnicza zamówi też projekt nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami – odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma też nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraz nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układ komunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK będą chciały zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy, zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec, parking i ul. Parkową.

Zamówienie lub zamówienia powinny zostać zrealizowane do 300 dni od podpisania umowy (wszyscy oferenci zaoferowali skrócenie tego okresu do 270 dni).

Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu „Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”, który chce współfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego. PLK natomiast uczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadań inwestycyjnych. Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółki PKP SA.(PAP)