Pytanie:
Czy gmina może wstrzymać comiesięczną wypłatę dodatków za pracę w terenie dla pracowników socjalnych tłumacząc się brakiem wpływu rządowej dotacji na ten cel?
Czy gmina może pozbawić całkowicie pracowników socjalnych dodatków za pracę w terenie?

Odpowiedź:
Dodatek dla pracowników socjalnych za pracę poza siedzibą jednostki o którym mowa w art. 121 ust. 3a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - dalej u.p.s., przysługuje danemu pracownikowi z mocy samej ustawy i gmina nie ma możliwości pozbawienia pracownika socjalnego tego dodatku, jeżeli spełnia on wszystkie przesłanki jego otrzymania.

Kwestia opóźnień we wpływie do gminy dotacji z budżetu państwa, przeznaczonej na finansowanie dodatku do wynagrodzenia pracowników socjalnych, co do zasady nie powinna stanowić podstawy do wstrzymania wypłaty tego dodatku pracownikowi.

Zdaniem Autora, gmina powinna w miarę możliwości dokonywać tymczasowych wypłat tego dodatku z własnych rezerw budżetowych, do czasu wpływu dotacji z budżetu państwa, a następnie powinna uzyskać zwrot wypłaconych kwot dodatków.

Uzasadnienie:
Dodatek do wynagrodzenia z tytułu pracy poza siedzibą jednostki, uregulowany w art. 121 ust. 3a u.p.s. przysługuje pracownikowi socjalnemu, jeżeli spełnia on przesłanki określone w ww. przepisie.

Oznacza to, iż jeżeli pracownik socjalny jest zatrudniony w publicznych jednostkach pomocy społecznej, a do jego podstawowych obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, w tym przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki, to z mocy samej ustawy przysługuje mu z tego tytułu dodatek do wynagrodzenia w wysokości 250 zł. Pracodawca nie ma więc możliwości pozbawienia pracowników socjalnych tego dodatku. W przypadku niewypłacenia tego dodatku, pracownik socjalny będzie mógł dochodzić kwoty dodatku od pracodawcy przed sądem pracy.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości wstrzymania wypłaty dodatku do wynagrodzenia dla pracowników socjalnych z uwagi na brak terminowego wpływu na rachunek gminy dotacji z budżetu państwa, zdaniem opiniującego, zasadne jest przyjęcie rozwiązania, w ramach którego gmina tymczasowo sfinansuje z własnego budżetu kwoty należnych dodatków, co nastąpi w uzgodnieniu z odpowiednią jednostką Skarbu Państwa, odpowiedzialną za wypłatę dotacji.

Wzajemne uzgodnienia powinny przewidywać, iż gmina tymczasowo sfinansuje kwoty dodatków do wynagrodzeń, a Skarb Państwa zwróci gminie te środki we wskazanym terminie.

Powyżej zaproponowane rozwiązanie, wydaje się najwłaściwsze w tym stanie rzeczy. Należy bowiem mieć na uwadze, iż gmina jest w szerokim tego słowa znaczeniu pracodawcą wobec pracownika socjalnego, a tym samym, wstrzymanie wypłat przysługujących tym pracownikom dodatków do wynagrodzenia, (nawet z przyczyn niezawinionych przez gminę), stanowiłoby podstawę do wystąpienia przez pracowników z roszczeniem do sądu pracy o wypłatę zaległej części wynagrodzenia.

Naraziłoby to gminę na dodatkowe koszty procesu, a przede wszystkim stanowiłoby to naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy wobec pracownika (m.in. w zakresie obowiązku terminowej i prawidłowej wypłaty wynagrodzenia) i podważało zaufanie pracownika do pracodawcy.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów