Odpowiedź

Tablica reklamowa definiowana jest jako jeden z nośników reklamy zewnętrznej i może być montowana na ścianach budynków, służąc do eksponowania reklamy. Z kolei reklama to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki). Reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach (usługach) ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi.

Z kolei przez oznaczenie przedsiębiorcy rozumie się umieszczenie w miejscu wykonywania działalności zewnętrznej informacji w formie tablicy z takimi danymi jak nazwa firmy wraz ze zwięzłym określeniem przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej Może być również umieszczone logo, czyli znak graficzny charakteryzujący przedsiębiorcę.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że nie zawsze tablica z nazwą przedsiębiorstwa będzie tablicą reklamową. Tablica reklamowa ze swej istoty ma zawierać przekaz skłaniający potencjalnego odbiorcę do skorzystania z reklamowanych usług/towarów. Jeżeli więc tablica z oznaczeniem przedsiębiorcy zawiera przykładowo informację: Kancelaria Radcy Prawnego XY, ul. A, miejscowość B wraz z podaniem godzin otwarcia i numeru telefonu kontaktowego, wątpliwym jest przypisanie takiej tablicy reklamowego charakteru, albowiem ma ona charakter informacyjny. Jeżeli jednak dodać do powyższej informacji umieszczonej na zewnętrznej tablicy dodatkowe sformułowania tj. Kancelaria oferuje usługi z zakresu: (wyszczególnienie profilu kancelarii i świadczonych usług) wówczas można przypisać takiej tablicy charakter reklamy.

W związku z powyższym o tym, czy dana tablica oznaczająca przedsiębiorcę ma jednocześnie charakter reklamowy decyduje treść umieszczonej na niej informacji. Jeżeli na tablicy umieszczona jest wyłącznie nazwa przedsiębiorcy tablicę taką można uznać za oznaczenie przedsiębiorcy.

Anna Kawecka