Odpowiedź

Przepisy powszechnie obowiązujące na razie nie przewidują obowiązku wprowadzania budżetu zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Obowiązek ten nie obejmuje także planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych. Niektóre jednostki samorządu terytorialnego wprowadzają planowanie zadaniowe obok klasycznego budżetu, wówczas jednostki budżetowe w takiej JST mogą być włączone do planowania zadaniowego, przy czym jest to wówczas decyzja organu wykonawczego JST o charakterze wewnętrznym, a nie realizacja obowiązku ustawowego.

Uzasadnienie

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej u.f.p. , budżet państwa oraz plany finansowe jednostek podsektora państwowego opracowywane są w układzie zadaniowym tj. jako zestawienie odpowiednio wydatków budżetu państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicznych sporządzone według funkcji państwa oraz zadań budżetowych grupujących wydatki według celów i podzadań budżetowych grupujących działania umożliwiające realizację celów zadania, w ramach którego podzadania te zostały wyodrębnione – wraz z opisem celów tych zadań i podzadań, a także z bazowymi i docelowymi miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa, oznaczającymi wartościowe, ilościowe lub opisowe określenie bazowego i docelowego poziomu efektów z poniesionych nakładów (art. 2 pkt 3, art. 138 ust. 6, art. 175 ust. 1 pkt 4, art. 182 ust. 2 pkt 5 u.f.p. ). Przepisy u.f.p. nie nakładają tego obowiązku na jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie do przepisów art. 236 ust. 1 u.f.p. , plan wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, (a nie w układzie zadaniowym).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)