Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Gmina udzieliła pomocy rzeczowej powiatowi na realizację zadania publicznego w postaci budowy chodnika dla pieszych przy drodze powiatowej.

Wojewoda zaskarżył uchwałę. Uznał bowiem, iż rada powinna podjąć uchwałę dotyczącą zawarcia porozumienia z powiatem i dopiero wówczas udzielić pomocy finansowej jednak w formie dotacji celowej a nie pomocy rzeczowej.


WSA nie przychylił się do oceny wojewody.


Sąd uznał, iż gmina jako podmiot publicznoprawny odpowiedzialny za zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców może partycypować w kosztach budowy i remontu chodników czy też dróg będących w zarządzie powiatu, a leżących w granicach danej gminy, na zasadzie pomocy rzeczowej.


Instytucja pomocy udzielanej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w praktyce oznacza bowiem nic innego jak formę współdziałania między jednostkami samorządowymi, bez konieczności tworzenia związków, stowarzyszeń lub zawierania porozumień – podkreślił sąd.


Zatem zdaniem WSA budowa chodnika przy drodze powiatowej, jest formą pomocy rzeczowej, którą gmina może udzielić powiatowi w zakresie wykonywania przez tą jednostkę zadań z zakresu zarządu drogami powiatowymi.

 

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Rzeszowie z 7 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SA/Rz 255/14, nieprawomocny