Opłata ta nie była zmieniana od prawie 18 lat i wynosi w przypadku samochodu osobowego 98 złotych. Branża stacji kontroli pojazdów znalazła się w trudnej sytuacji, szczególnie od czerwca 2021 roku, kiedy inflacja zaczęła dynamicznie rosnąć i znacząco zwiększyły się koszty prowadzenia działalności. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą takie stacje dopłacają do każdego badania technicznego samochodu.

Czytaj: ​Stacje kontroli pojazdów szykują protest. Chcą podwyższenia opłat za badania>>

Zagrożony byt branży

- Cieszymy się, że partnerzy społeczni w RDS poparli naszą inicjatywę i zaapelowali do rządu o podwyższenie opłaty za badanie techniczne samochodów. Od kilku miesięcy próbujemy przekonać do tego pomysłu ministra infrastruktury, ponieważ zagrożone jest funkcjonowanie blisko 6 tysięcy firm i wiele miejsc pracy. Firmy z branży SKP znajdują się w coraz trudniejszej sytuacji – powiedział po czwartkowym posiedzeniu Krzysztof Kajda, radca prawny, zastępca dyrektora generalnego (szef pionu ekspertyzy) Konfederacji Lewiatan.

Związkowcy i pracodawcy zwrócili się też do rządu, aby w przedstawionym projekcie ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania branży, ograniczyć zmiany wyłącznie do tych niezbędnych związanych z implementacją do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.