O nowych i będących na finiszu inwestycjach kolejowych w Wielkopolsce mówił w Poznaniu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
"Główne założenia projektu to poprawa dostępu do kolei w rejonie aglomeracji miejskich, połączeń międzyregionalnych oraz dostępu do korytarzy towarowych w ruchu towarowym. Poznań ze swoim położeniem wpisuje się praktycznie w te wszystkie założenia" - powiedział Merchel na konferencji prasowej.
Krajowy Program Kolejowy składa się z projektów listy podstawowej i listy rezerwowej. W województwie wielkopolskim na 13 inwestycji z głównej listy zostało przeznaczonych ponad pięć mld złotych. Z kolei dziewięć projektów na łączną wartość ponad 3,5 mld złotych oczekuje na ewentualną możliwość realizacji.
"Na te projekty przygotowujemy studia wykonalności oraz dokumentację. W momencie pozyskania dodatkowych środków finansowych, będą one mogły być realizowane. W ostatnich dwóch tygodniach otworzyliśmy sześć dużych postępowań przetargowych. I średnia cena jest na poziomie 60-80 procent założonego kosztorysu. To znaczy, że jest ta iskierka nadziei, że te pieniądze znajdą się również na projekty z listy rezerwowych" - zaznaczył prezes PKP PLK.
Najbardziej zaawansowane prace trwają na linii kolejowej E 59 Wrocław - Poznań, na odcinku od Czempinia do Poznania. Przebudowa ma zakończyć się do końca roku. Podróż między stolicami województw zajmie półtorej godziny, a nie jak dotychczas - ponad dwie i pół godziny.
Do 2020 roku o 35 minut skróci się też podróż z Poznania do Szczecina. Natomiast pociągi trasę Poznań - Piła mają pokonywać w jedną godzinę, czyli o 40 minut szybciej niż obecnie.
Kontrowersje budzi sposób przebudowy linii z Poznania do Warszawy, na odcinku Sochaczew - Swarzędz, który zakłada, że pociągi będą musiały kursować objazdem przez Inowrocław. Wiele osób mieszkających w miejscowościach położonych przy trasie kolejowej będzie pozbawionych dostępu do pociągu nawet przez dwa lata.
"Na odcinku Podstolice - Konin linia ta będzie modernizowana od drugiej połowy przyszłego roku przy zamkniętym ruchu całodobowym. W ostatnim czasie były analizowane możliwości prowadzenia ruchu. Na tym odcinku znajduje się jednak bardzo dużo obiektów inżynieryjnych i ze względu na ich położenie terenowe, nie jest możliwe wykonywanie przebudowy. Jesteśmy na etapie procedur przetargowych, a jednym z kryteriów jest maksymalne skrócenie czasu realizacji" - tłumaczył Merchel.
Na głównej liście znalazły się także m.in. przebudowa linii kolejowych: Poznań - Kluczbork, Oleśnica/Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września - Krotoszyn oraz przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej na odcinku Kępno - Oleśnica. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura zachodniej części poznańskiego dworca Poznań Główny.
Krajowy Program Kolejowy finansowany jest zarówno przy wsparciu środków unijnych, jak i środków krajowych. (PAP)