Z bonu turystycznego skorzystać mogą osoby, które posiadają co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia. Na każde dziecko przysługuje jeden bon w wysokości 500 zł. Na dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przysługuje więcej, bo aż 1000 zł.

Podobnie jak w programie „Rodzina 500 Plus”, bon przysługuje niezależnie od poziomu dochodów. Z bonu turystycznego będzie mogło skorzystać niemal 6,5 miliona polskich dzieci, w tym także dzieci rodziców pracujących za granicą.

ZUS poinformował w sobotę wieczorem, że wydał już około 78 tys. bonów o łącznej wartości ponad 67,5 mln zł.

Tylko pierwszego dnia beneficjenci wykonali 695 płatności bonami na łączną kwotę ponad 645 tys. zł.

Osoby uprawnione do bonu mogą go aktywować na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Po aktywacji mogą nim zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w podmiotach zarejestrowanych na PUE ZUS i wpisanych na listę przez Polską Organizację Turystyczną.

Aby skorzystać z bonu turystycznego nie trzeba składać wniosku. Wystarczy aktywować bon na PUE ZUS (w zakładce [Ogólny], w menu bocznym jest zakładka [Polski Bon Turystyczny] >[Mój bon]). Osoby, które mają dziecko niepełnosprawne mogą skorzystać także z dodatkowego świadczenia w formie bonu. Powinny najpierw aktywować bon a następnie złożyć na PUE ZUS „Oświadczenie osoby uprawnionej w celu ustalenia prawa do dodatkowego świadczenia w formie Polskiego Bonu turystycznego”(DBT) i dołączyć do niego skan lub zdjęcie orzeczenia dla dziecka o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy.  

Bon, w formie unikalnego, 16-cyfrowego numeru, trafi na wskazany numer telefonu lub adres poczty elektronicznej. Numer ten trzeba okazać podczas rezerwacji pobytu lub najpóźniej przy zakwaterowaniu. Tutaj film instruktażowy, jak to zrobić krok po kroku >

Lista podmiotów, w których można skorzystać z bonu jest na stronach:

Do 1 sierpnia na tą listę wpisało się ponad 7 tys. przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego. Płatność bonem w tych podmiotach może przyjąć tylko recepcjonista, który korzysta z aplikacji przygotowanej przez ZUS, dostępnej na stronie bonturystyczny.zus.pl.

Podmiot turystyczny może mieć wielu recepcjonistów. Każdy recepcjonista, który ma przyjmować płatności bonem musi mieć swój profil na PUE ZUS.

Uprawnienia do przyjmowania płatności nadaje recepcjonistom menadżer podmiotu turystycznego na PUE ZUS. Menadżer może również przyjmować płatności bonem, ale musi się wpisać na listę recepcjonistów na PUE ZUS.

W przypadku pytań o bon turystyczny, ZUS zachęca do kontaktu ze specjalną całodobową infolinią dotyczącą Polskiego Bonu Turystycznego pod numerem telefonu 22 11 22 111, adres e-mail bon@zus.pl.

Więcej informacji o Polskim Bonie Turystycznym na stronie internetowej ZUS >