Inspekcja Handlowa podsumowała swoje działania kontrolne w ubiegłorocznym sezonie turystycznym, podczas których inspektorzy wzięli po lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów. Kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.

Sprawdź też: Jakie warunki musi spełniać pomieszczenie na lokal gastronomiczny? >

Zaniżone wielkości produktów, nie te surowce

W części raportu poświęconej nierzetelnej obsłudze konsumentów stwierdzono nieprawidłowości polegające na:

  • zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) – 9 placówek,
  • zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) – 11 placówek,
  • użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone) - w 31 zakładach,
  • doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał - 2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu,
  • różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie - w 3 placówkach (ceny alkoholi niższe w jadłospisach.

 


Klient nie widzi ceny 

W odniesieniu do nieprzestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen stwierdzono:

  • w jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych do sprzedaży (22%) – 152 placówki,
  • przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych – 20 placówek,
  • nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki – 36 placówek,
  • w 1 zakładzie w jadłospisach nie uwidoczniono informacji o doliczaniu do rachunków 10% kosztu serwisu.

 

Czytaj też: Usługi gastronomiczne – stawka VAT na przykładach >

Nielegalizowane przyrządy pomiarowe

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej stwierdzili także stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych (56 zakładów gastronomicznych) - przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.

Czytaj także: UOKiK sprawdzi, czy ceny spadną po obniżce VAT>>
Umowa franchisingowa zawarta na czas nieokreślony - punkt gastronomiczny - WZÓR DOKUMENTU >

Lekceważenie przepisów antyalkoholowych i antynikotynowych

Stwierdzono też przypadki nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Na objętych kontrolą w powyższym zakresie 305 zakładów gastronomicznych, w 45 stwierdzono naruszenie przepisów ustawy, i tak:

  • sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia w 2 placówkach, 
  • zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u sprzedawców nie posiadających zezwoleń na sprzedaż hurtową w 4 zakładach,
  • nie dokonanie zmian danych w posiadanych zezwoleniach w 2 placówkach,
  • w 43 zakładach nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
  • •W 55 kontrolowanych placówkach nie prowadzono sprzedaży napojów alkoholowych.

Kontrolerzy wykryli także przypadki nieprzestrzegania przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych - w 6 zakładach gastronomicznych nie uwidoczniono wymaganych informacji dotyczących zakazu palenia wyrobów tytoniowych

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:

  • wydano 128 decyzji w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z art. 6 ust. 1 ustawy o uwidacznianiu cen towarów i usług na łączną kwotę 70 426 zł,
  • nałożono 73 mandaty karne na łączną kwotę 12 400 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Kodeksu wykroczeń);
  • do sądów rejonowych skierowano 32 wnioski o ukaranie sprawców wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, z Kodeksu wykroczeń);
  • wobec 7 sprawców wykroczeń zastosowano art. 41 kw (pouczenie), a w przypadku 2 odstąpiono od kierowania wniosków o ukaranie.

O nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym właściwe urzędy skarbowe, urzędy miar, Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.