UOKiK przypomina, że od wielu lat przygląda się rynkowi telekomunikacyjnemu i sprawdzał m.in. czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. W 2020 r. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny wydał 4 decyzje w tej sprawie. Na spółkę Polkomtel (operatora sieci Plus) nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-MobileOrange oraz P4 (operatora sieci Play) do zwrotu pieniędzy odbiorcom.

Czytaj: 
Orange odda pieniądze posiadaczom wygaszonych kont pre-paid>>
Play też zwróci pieniądze pozostałe po wygaśnięciu kont pre-paid>>

 

Jednocześnie Urząd zdecydował o przedstawieniu modyfikacji mechanizmu rozliczania niewykorzystanych środków z pre-paid w przygotowywanym Prawie Komunikacji Elektronicznej, przewidującego przekazanie środków niewykorzystanych środków z pre-paid na konto Funduszu Szerokopasmowego. - Zaproponujemy zmianę brzmienia artykułu tak, aby konsument rejestrując kartę pre-paid mógł podać numeru konta bankowego, na które automatycznie otrzyma zwrot niewykorzystanych pieniędzy. Brak podania numeru konta nie zablokuje jednocześnie możliwości odzyskania pieniędzy po wygaśnięciu karty pre-paid lub przejściu do innego operatora komórkowego. Zasilenie Funduszu Szerokopasmowego nastąpi wówczas, gdy obie ścieżki odzyskania pieniędzy nie zostaną przez konsumenta wykorzystane – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 


Niewykorzystane - na rozwój telekomnikacji

W wyjątkowych sytuacjach pieniądze nieodebrane przez konsumentów, gdy minie ważność konta na kartę pre-paid, będą mogły wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce. - Operatorzy telekomunikacyjni przez lata zatrzymywali te środki. Nasze decyzje zmieniły nastawienie operatorów komórkowych do tej kwestii. Przekazanie dopiero w wyjątkowych sytuacjach nieodebranych przez konsumentów środków z kart pre-paid na Fundusz Szerokopasmowy jest jedną ze zmian prawnych, o której dyskutowaliśmy z ministrem Cieszyńskim, a która zyskała jego poparcie – wyjaśnia Tomasz Chróstny.

UOKiK przypomina, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot od dawna jest już regułą.