Sprawa dotyczyła sytuacji, gdy dwóch podróżnych zakupiło u niemieckiego organizatora imprezę turystyczną obejmującą dwa tygodnie na Gran Canaria od 13 marca 2020. Zażądali oni obniżki ceny w wysokości 70% ze względu na ograniczenia, które zostały wprowadzone na tej wyspie 15 marca 2020 r. w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19, i na ich wcześniejszy powrót. Zamknięte zostały bowiem plaże i zastosowano godzinę policyjną, w związku z czym podróżnym zezwolono na opuszczenie pokoju hotelowego wyłącznie w celu zaopatrzenia się w żywność. Zabroniono korzystania z basenu i leżaków, a także anulowano program rozrywkowy. 18 marca 2020 r. obydwaj pasażerowie zostali poinformowani, że powinni być gotowi na opuszczenie wyspy w każdej chwili i po upływie dwóch dni musieli
wrócić do Niemiec.

Organizator odmówił, bo to nie jego wina

Organizator odmówił przyznania im obniżki ceny, uznając, że nie można mu przypisać odpowiedzialności za to, co stanowi „ogólne ryzyko życiowe”. Następnie obydwaj podróżni wnieśli przeciwko temu organizatorowi powództwo przed sądami niemieckimi.
Sąd okręgowy w Monachium, rozpatrujący sprawę w drugiej instancji, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o dokonanie wykładni dyrektywy w sprawie imprez turystycznych. Przewiduje ona, że podróżny jest uprawniony do odpowiedniej obniżki ceny za każdy okres, w trakcie którego występowała niezgodność świadczonych usług, chyba że organizator udowodni, że odpowiedzialność za niezgodność można przypisać podróżnemu.

 


Podróżny ma prawo do obniżki ceny

W ogłoszonym 12 stycznia br. wyroku Trybunał udzielił odpowiedzi, że podróżny ma prawo do obniżki ceny imprezy turystycznej, w sytuacji gdy niezgodność usług turystycznych objętych jego imprezą turystyczną spowodowana jest ograniczeniami nałożonymi w docelowym miejscu podróży w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się choroby zakaźnej, takiej jak COVID-19.
Według TSUE, przyczyna niezgodności usług turystycznych, a w szczególności możliwość przypisania jej organizatorowi, nie ma w tym względzie znaczenia, ponieważ dyrektywa przewiduje w zakresie prawa do obniżki ceny odpowiedzialność niezależną od winy organizatora. Jest on zwolniony z tej odpowiedzialności jedynie wówczas, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług turystycznych można przypisać podróżnemu, co nie miało miejsca w niniejszej sprawie.
Natomiast według Trybunału nie ma znaczenia, że ograniczenia tego rodzaju, jak te rozpatrywane w sprawie zostały nałożone również w miejscu zamieszkania podróżnego oraz w innych krajach z powodu globalnego rozprzestrzeniania się Covid-19.
- Aby obniżka ceny była odpowiednia, powinna ona zostać oceniona w odniesieniu do usług objętych daną imprezą turystyczną i odpowiadać wartości usług, których niezgodność została stwierdzona - stwierdził Trybunał. I sprecyzował, że obowiązki organizatora wynikające z umowy o udział w imprezie turystycznej obejmują nie tylko obowiązki, które zostały wyraźnie określone w umowie, ale również obowiązki, które są
z nią związane, jako że wynikają z celu tej umowy.

Czytaj także: Biuro nie może dowolnie podnieść ceny wycieczki>>

Trzeba ocenić czy ograniczenia były niewykonaniem umowy

Zdaniem TSUE, do sądu okręgowego w Monachium będzie należało dokonanie oceny, na podstawie usług, jakie dany organizator powinien świadczyć zgodnie z umową, czy w szczególności zamknięcie basenów danego hotelu, brak programu rozrywkowego w tym hotelu oraz brak możliwości dostępu do plaż na Gran Canaria i zwiedzania tej wyspy w następstwie środków podjętych przez władze hiszpańskie mogły stanowić niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przez tego organizatora. - Po dokonaniu tej oceny obniżenie ceny imprezy turystycznej powinno odpowiadać wartości usług turystycznych niezgodnych z umową - podsumował TSUE.

Wyrok Trybunału w sprawie C-396/21 | FTI Touristik (Impreza turystyczna na Wyspach Kanaryjskich)