Zgodnie z projektem, uszczegółowiona zostanie regulacja art. 49 § 1 k.c. W sposób wyraźny regulacją tego przepisu mają być objęte urządzenia linii tramwajowych, transportu linowego i linowo-terenowego, linii trolejbusowych. W katalogu urządzeń nie znalazły się linie kolejowe, co było celowym działaniem projektodawcy.
Zdaniem autorów projektu, własność urządzeń linii kolejowych jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym gruntów, a więc urządzenia te nie stanowią części składowej gruntu. Stosowanie art. 49 § 1 k.c. jest więc bezprzedmiotowe. Według projektu, wejście urządzeń w skład przedsiębiorstwa następować będzie z chwilą, gdy przedsiębiorca przyłączy je w sposób trwały do swojej sieci.
Projektowana regulacja jednoznacznie wskazuje, że urządzenia sfinansowane przez przedsiębiorcę pozostaną własnością przedsiębiorcy, także po trwałym połączeniu ich z cudzą nieruchomością, a przed przyłączeniem ich do swojej sieci. Jeżeli koszty budowy urządzeń poniesie właściciel nieruchomości, z którą trwale je połączono, będzie mógł on żądać, aby przedsiębiorca nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, jeśli urządzenia te wejdą w skład przedsiębiorstwa, chyba że w umowie strony postanowią inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń będzie mógł wystąpić także przedsiębiorca.
Jeżeli koszty budowy urządzeń, poniesie inna osoba, niż przedsiębiorca czy właściciel nieruchomości, to urządzenia te stanowią jej własność, także po trwałym połączeniu z cudzą nieruchomością. Osoba ta będzie mogła żądać, aby przedsiębiorca nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, jeśli urządzenia te wejdą w skład przedsiębiorstwa, chyba że w umowie strony postanowią inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń będzie mógł wystąpić także przedsiębiorca.
Zgodnie z projektem, służebność gruntową będzie mógł– na prawie użytkowania wieczystego – ustanowić użytkownik wieczysty. Służebność taka będzie mogła być także ustanowiona na jego rzecz. Wygaśnięcie użytkowania wieczystego nie będzie powodować wygaśnięcia ustanowionych na nim służebności drogi koniecznej, służebności przesyłu oraz służebności ustanowionej w związku z przekroczeniem granicy przy wznoszeniu budowli lub innego urządzenia. Projektodawca przyjął, że jedynym celem ustanowienia służebności przesyłu będzie mogło być zwiększenie użyteczności przedsiębiorstwa.
Projekt  został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line