Europejski Trybunał Praw Człowieka w jednym z wyroków wypowiedział się na temat sądownictwa wojskowego. W jego ocenie siły zbrojne w demokratycznym państwie prawa mają służyć obronie bezpieczeństwa narodowego, podczas, gdy sprawowanie wymiaru sprawidliwości jest atrybutem władzy cywilnej. To zaś uzasadnia odseparowanie wymiaru sprawiedliwości od armii. Wymóg niezależności i bezstronności może doznać uszczerbku w wypadku sądów wojskowych - twierdzi dr Marcin Warchoł z Instytutu Prawa karnego UW w rozmowie dla Gazety Prawnej.
 Jednak Europejski Trybunał Praw Człowieka w jednym z wyroków wypowiedział się na temat sądownictwa wojskowego. W jego ocenie siły zbrojne w demokratycznym państwie prawa mają służyć obronie bezpieczeństwa narodowego, podczas, gdy sprawowanie wymiaru sprawidliwości jest atrybutem władzy cywilnej. To zaś uzasadnia odseparowanie wymiaru sprawiedliwości od armii.Wymóg niezależności i bezstronności może doznać uszczerbku w wypadku sądów wojskowych - twierdzi dr Marcin Warchoł z Instytutu Prawa karnego UW w rozmowie dla Gazety Prawnej.
 Jednak zupełna likwidacja sądownictwa wojskowego w Polsce byłaby niezgodna z konstytucją. Sądy wojskowe mają też ugruntowaną pozycję tradycję w poskim wymirze sprawiedliwości. Pamiętamy, że państwo musi być gotowe na wypadek ewentualnej wojny. Wówczas może być za późno, aby stworzyć nowe struktury. Nie byłyby ich w stanie zastapić ani sądy wyjątkowe na podstawie art.175 ust.2 ustawy zasadniczej , ani tryb doraźny. Zdaniem dr Warchoła nalezy wiec wprowadzić rozwiąznie pozostawiajace te sądy w czasie pokoju w stanie uśpienia. Na wzór funkcjonowania Trybunału Stanu. Pamiętamy, że państwo musi być gotowe na wypadek ewentualnej wojny. Wówczas może być za późno, aby stworzyć nowe struktury. Nie byłyby ich w stanie zastapić ani sądy wyjątkowe na podstawie art.175 ust.2 ustawy zasadniczej, ani tryb doraźny. Zdaniem dr Warchoła nalezy wiec wprowadzić rozwiąznie pozostawiajace te sądy w czasie pokoju w stanie uśpienia. Na wzór funkcjonowania Trybunału Stanu.