Rekomendacje wskazują m.in. na szczególne znaczenie kolegialnych organów sądowniczych („rady sądownictwa”), które są organami, którym zostały powierzone do wykonywania konkretne specyficzne zadania administracyjne z zakresu ustroju sądownictwa oraz przyznane samodzielne kompetencje. Działania tych organów mają zagwarantować niezależność sądów i niezawisłość sędziówniezawisłość sądownictwa. - Aby uniknąć oskarżeń o korporacjonizm i zapobiec nadmiernej koncentracji uprawnień w jednym organie sądownictwa, zaleca się rozróżnienie odrębnych, samodzielnych rad i obdarzenie ich kompetencjamii, takim ich jak wybór sędziów, awanse sędziowskie i szkolenia dla sędziów, odpowiedzialność dyscyplinarna, ocena kompetencji zawodowych oraz finansowanie wymiaru sprawiedliwości.
Jeśli jednak chodzi o powoływanie sędziów, to Rekomendacje sugerują, że o ile nie istnieje inny niezależny organ, któremu powierzono tę funkcję, powinna zostać ustanowiona odrębna komisja o charakterze eksperckim odpowiedzialna za przeprowadzanie ustnych i pisemnych egzaminów w procesie wyboru sędziów (w Polsce wszystko to robi jedna Krajowa Rada Sądownictwa). - W takim przypadku kompetencje rady sądownictwa powinny ograniczać się do weryfikowania poprawności stosowanych procedur, a także do mianowania kandydatów wybranych przez komisję albo rekomendowania ich organowi mianującemu - czytamy w dokumencie.
Wiele uwagi Rekomendacje Kijowskie poświęcają niezawisłemu orzekaniu w sprawach karnych. Zdaniem autorów raportu, w większości systemów prawnych krajów Europy Wschodniej, Azji Środkowej i Południowego Kaukazu występuje tendencja do lekceważenia zasady domniemania niewinności. Sytuacja ta wymaga podjęcia działań zaradczych. Wyroki uniewinniające są wciąż uznawane za wstydliwe piętno lub niepowodzenie wymiaru sprawiedliwości. - Aby zmniejszyć wywierane na sędziów naciski na niewydawanie wyroków uniewinniających, zaleca się wprowadzenie zdecydowanych zmian do systemu ocen pracy zawodowej sędziów, a w stosownych przypadkach rozważyć też należy zmianę systemu oceny pracy prokuratorów i śledczych - napisano w Rekomendacjach.
Rekomendacje Kijowskie są efektem pracy grupy ekspertów, a ich podstawą były uprzednio przygotowane kompleksowe raporty krajowe. Dzięki temu eksperci z różnych państw - specjaliści z zakresu sądownictwa (w pracach w Kijowie uczestniczyli sędzia Teresa Romer oraz dr Adam Bodnar), mogli dokonać analizy dobrych praktyk, ale także nadużyć i niebezpieczeństw dla niezależnego sądownictwa występujących w poszczególnych państwach OBWE. Raport krajowy dotyczący Polski został przygotowany przez dr Adama Bodnara oraz Łukasza Bojarskiego z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
Rekomendacje Kijowskie: niezwisłość sądów przede wszystkim
Niezawisłość sądownictwa stanowi nieodzowny składnik zasady sprawiedliwego stosowania prawaprawa do rzetelnego procesu, rządów prawa i ustroju demokratycznego - to podstawowe stwierdzenie tzw. Rekomendacji Kijowskich dotyczących niezależności sądownictwa. Opracowany przez Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE dokument ma na celu wskazanie rozwiązań instytucjonalnych oraz praktycznych, których wprowadzenie może pozwolić na zbliżenie standardów wymaganych od państw demokratycznych w zakresie niezależności sądów oraz niezawisłości sędziów. Z Rekomendacji wynika, że co najmkiej kilka rozwiązań stosowanych w Polsce wymaga zmiany.