Projektowane rozporządzenie zastąpi obowiązujące do dnia 31 maja 2010 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. Nr 38, poz. 329, z późn. zm.).
Postanowienia projektowanego rozporządzenie będą wzorowane na modelu przyjętym w przepisach prawa Unii Europejskiej, w szczególności w rozporządzeniu Komisji nr 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych (Dz. Urz. UE L z dnia 28 maja 2010 r. Nr 129, s. 52). Zakres przedmiotowy projektowanego rozporządzenia nie będzie istotnie różnić się od zakresu ww. rozporządzenia Rady Ministrów z 2003 r.
Projektowane rozporządzenie, podobnie jak rozporządzenie 461/2010, dokonuje rozgraniczenia w sektorze pojazdów samochodowym na rynek dystrybucji nowych pojazdów samochodowych oraz rynek części zamiennych i usług serwisowych. Dlatego też oddzielnie sformułowane zostały warunki dopuszczalności wyłączenia dla porozumień dotyczących dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, a oddzielnie dla dystrybucji części zamiennych i świadczenia usług serwisowych. Podobnie, w projekcie wskazano odrębne rodzaje klauzul niedozwolonych dla porozumień dotyczących dystrybucji nowych pojazdów samochodowych oraz dla porozumień w zakresie dystrybucji części zamiennych oraz świadczenia usług serwisowych.
Warunki dopuszczalności wyłączenia zostały oparte o podobne kryteria jak w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu wyłączeniowym z 2003 r. Zasadniczym kryterium jest udział w rynku, w przypadku porozumień, których uczestnikami są związki przedsiębiorców pozostawiono również kryterium nieprzekroczenia obrotu - 50 mln euro. Sposób obliczania udziałów w rynku przewidziany w projekcie również stanowi powtórzenie odpowiedniego uregulowania z rozporządzenia wyłączeniowego z 2003 r. Zmodyfikowana została definicja zakazu konkurowania, dla części zamiennych. Określono, że zakaz konkurowania stanowi zobowiązanie nabywcy do dokonywania u określonego dostawcy więcej niż 80% wszystkich zakupów. Taki sam próg obowiązuje w przypadku usług serwisowych.
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie wyłączeniowe będzie obowiązywać przez okres trzech lat (podobne rozwiązanie przyjęto w prawie UE), po upływie którego porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych będą podlegać ogólnym regułom wyłączeniowym przewidzianym dla wszystkich porozumień wertykalnych.
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.).

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line