Wejście w życie projektowanej nowelizacji (druk sejmowy nr 2924) spowoduje, że w ustawie z 6 września 2001 o transporcie drogowym (Dz U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn zm.) znajdzie się definicja transportu drogowego taksówką, poprzez który należeć będzie rozumieć przewóz osób samochodem osobowym, przy czym opłata za przewóz ustalana będzie na podstawie wskazań taksometru.
Wprowadzenie definicji legalnej transportu drogowego taksówką wymusi zmianę już istniejącej definicji dotyczącej przewozu okazjonalnego, przez który będzie należało rozumieć przewóz osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 5 osób łącznie z kierowcą, który nie będzie stanowić przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego albo transportu drogowego taksówką. Zdaniem projektodawców, cechą która powinna odróżniać przewozy okazjonalne osób od przewozów taksówkowych będzie sposób naliczania opłaty (przewoźnego). Przy przewozach okazjonalnych będzie to ryczałt ustalony między stronami przed rozpoczęciem przewozu, przy przewozach taksówkowych znana będzie tylko stawka opłaty, dopiero po zakończeniu kursu ustalana będzie cena usługi.
Wejście w życie nowelizacji spowoduje również, że osoby posiadające licencję na transport drogowy taksówką będą uprawnione do wykonywania samochodem osobowym, na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej, krajowego transportu drogowego osób, innego niż transport drogowy taksówką.
Zgodnie z założeniami projektu nowelizacji, jej wejście w życie spowoduje objęcie regulacjami właściwymi taksówkom przewozów osób pojazdami samochodowymi wykonywanych na podstawie licencji nietaksówkowej, przy jednoczesnym otwarciu rynku przewozów taksówkowych dla nowych przedsiębiorców, poprzez zniesienie możliwości limitowania liczby udzielanych licencji taksówkowych przez rady gmin. Ujednolicony zostanie sposób świadczenia usług przewozowych samochodami osobowymi, przy zapewnieniu tych samych ram prawnych dla wszystkich zainteresowanych takim rodzajem działalności gospodarczej. Zachowany zostanie przy tym tradycyjny, taksówkowy, charakter takich przewozów i w jego ramach nastąpi zniesienie barier dla nowych przedsiębiorców.
 
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad